تاریخچه

تارخچه ای از ...

تاریخچه

تارخچه ای از ...

87528405985126528310.jpg

میخواهیم با هم تاریخچه چیز های مختلف را بررسی کنیم

۱۲۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است


 

کَمانچه یکی از سازهای ایرانی و  موسیقی خاور زمین است. این ساز علاوه بر شکم، دسته و سر، در انتهای تحتانی ساز پایه نیز دارد که روی زمین یا زانوی نوازنده قرار می‌گیرد.

تاریخچه

اولین نشانه‌های تاریخی در مورد کمانچه در کتاب موسیقی الکبیر اثر  ابونصر فارابیدر قرن چهارم هجری دیده شده‌استاو در این کتاب از کمانچه با نام عربی آن،رباب یاد می‌کند. کمانچه در دوران صفویه و قاجاریه جزو سازهای اصلی موسیقی ایران بوده‌است. نخستین صدای ضبط‌شده کمانچه به اوایل قرن بیستم میلادی بر می‌گردد

شکل ظاهری

شکم ساز کروی و توخالی است که مقطع نسبتا کوچکی از آن در جلو به دهانه‌ای اختصاص یافته و روی دهانه پوست کشیده شده و بر روی پوست، خرکی تقریبا شبیه به خرک تار و نه کاملا عمود بر سیم‌ها قرار گرفته‌است. دستهٔ ساز، لوله‌ای تو پر است و به طور نامحسوس به شکل مخروط وارونه خراطی شده‌است. انتهای بالایی این لوله؛ توخالی و در طرف جلو شکاف دارد که نقش جعبهٔ گوشی‌ها را می‌یابد. دسته فاقد پرده می‌باشدسر ساز متشکل است از جعبهٔ گوشی‌ها که در دو طرف آن هر یک دو گوشی کار گذاشته شده و یک قبه که در بالای جعبه قرار گرفته‌است. طول ساز تا سر قبه حدود ۸۰ سانتی متر است.

حسین شکری
۲۷ خرداد ۹۳ ، ۰۸:۳۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲ نظر

تاریخ نشان می‌دهد که رشد پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی نیز همانند سایر پدیده‌های طبیعی و هنرهای بشری طی سلسله مراتب خاص و طبق ضوابط منطقی تکامل پیدا کرده است



 


سنتور یکی از سازهای اصیل ایرانی است که ساخت آن را به فیلسوف عـالیقـدر  و موسیقیدان بزرگ قرن چهارم، ابونصرفارابی نسبت داده اند . از طرفی دیگر، شواهد و علائم بجای مانده از نقاشی ها و حکاکی های  موجود از دوره های  آشوری و  بابلی، تصویر هایی را نشان می دهد که در آن افراد ، آلاتی  ذوزنقه  شکل  شبیه سنتور را که به وسیله طناب یا نخی که بدان متصل بوداز  گردن آویخته و با آن می نواختند.
این ساز خوش صدا و قدیمی در اکثر کشورهای دنیا نیز استفاده می شود . جاذبه صدای سنتور فوق العاده است و هـر شنونده ایی را تحت تأثیر قرار می دهد . سنتور بر خلاف شکل ساده دارای ساختمان پر رمز و راز و پیچیده ایی است . سادگی شکل سنتور باعث شده تا افراد زیادی به ساختن آن روی بیاورند. در این بین شخصی می تواند موفق باشد و به صدای واقعی سنتور دست پیدا کند که به تاریخچه سنتور سازی توجه داشته باشد و از تجربه ها و ریشه های تاریخی آن استـفاده کند.

حسین شکری
۲۶ خرداد ۹۳ ، ۱۶:۳۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

شهرستان یزد با تاریخی ریشه دار و قدمتی چندین هزار ساله همچون نگینی گرانبها بر تارک کویر مرکزی ایران می درخشند . روایت تلاش و جدال دایمی مردم این ناحیه در طول تاریخ برای غله بر طبیعت قهار و ناساسازگار این دیار ، اسطوره ای است که به واقعیت پیوسته است و به همین جهت همواره یزد به عنوان کانونی پرجاذبه برای به وجود آمدن الگوهای مناسب مذهبی ، فرهنگی و فعالیتهایصنعتی ، کشاورزی ، تجاری و هنری و معماری بوده است . وجه تسمیه یزد واژه یزد نامی است باستانی که ریشه در ( یَشت yast) یا ( یَزت yazt) و(یَسن yasn)دارد و به معنای ستایش ، نیایش ، پرستش و ایزد است .

فرهنگ یزد که قرنها قبل از اسلام آغاز شده باپیدایش اسلام به یکباره به نقطه اوج و ترقی خود رسیده و از آن زمان به بعد با اسلام و قرآن و محبت اهل بیت (ع) پیوندی ناگسستنی برقرار کردهاست.تاثیر این آیین آسمانی برباورها و ایمان مردم این دیار خود اسطوره ای دیگر را رقم زده که برای همیشه استوار مانده و لقب دارالعباده را برای یزد تداعی جاودانه بخشنده است .

در عرصه علوم دینی و فقاهت ، نام بزرگانی چون آیت ا... العظمی حائری (ره) و آیت ا... العظمی حاج سید محمد کاظم طباطبائی یزدی را نام برد که اولی خود بنیانگذار حوزه علمیه قم بوده و بزرگترین انقلابی جهان اسلام در عصر حاضر ، حضرت امام خمینی (ره) نیز خود پرورش یافته این مکتب است و دیگر اثری فنا ناپذیر چون عروه الوثقی را به جهان اسلام عرضه داشته است . کما اینکه در سالهای اخیر نیز به برکت وجود دو استوانه بزرگ انقلاب شکوهمند اسلامی شهید محراب آیت ا... صدوقی و حضرت آیت ا... خاتمی سهمی بزرگ در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و دیگر حرکتهای تعیین کننده میهن اسلامیمان ابقا نموده است .

حسین شکری
۲۶ خرداد ۹۳ ، ۱۶:۲۶ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر
حسین شکری
۲۶ خرداد ۹۳ ، ۱۶:۱۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹ نظر

م  

در شمال شرقی شهر بم، بر بالا و دامنه صخره ای عظیم، قلعه ای مستحکم را پی افکنده اند که اهالی محل آن را "ارگ" می نامند که در واقع این بنای سترگ، شهر قدیـم بم است.ارگ بــم و شهـــر آن از جمله قلعه های نظامی بسیار مهم و تاریخی به شمار می رود.


ارگ قدیم بم؛ پس از زلزله؛ عکس از آنوبانینی
ارگ قدیم بم؛ پس از زلزله؛ بم

گرچه توضیحاتی که آنوبانینی در مورد این بنای عظیم بیان می کند بیشتر مربوط به زمانی است که هنوز بم از زمین لرزه دهشتناک سال1382 کمر خم نکرده بود و شاید از بسیاری نتوان هم اکنون نشان گرفت. اما امید است با همکاری سازمان های بین المللی و تلاش دست اندر کاران میراث فرهنگی کشورمان دوباره بتوانیم شاهد بازسازی آن باشیم.
ارگ بم نمونه کاملی از شیوه های معماری ایران است و نمونه هایی از قرنها معماری در آن به چشم می خورد. ارگ بم که بزرگترین مجموعه خشتی جهان است، به شکل قلعه های پرشکوه برفراز تپه ای به ارتفاع 61 متر چونان تاجی مرصع بر سر بناهای تاریخی ایران، درخششی جاودانه دارد.


ارگ قدیم بم؛ پس از زلزله؛ عکس از آنوبانینی
ارگ قدیم بم؛ پس از زلزله؛ بم

پیرامون ارگ بم، حکایت های تاریخی که گاه به افسانه می ماند، فراوان است. ولی سعی بر این است که مستندترین موضوعات باستان شناسی با مدد از تاریخ و معماری در معرفی هرچه بهتر این بنای بزرگ دخالت داشته باشد. بنا به تحقیقات آنوبانینی سابقه تاریخی ارگ بم به موجب نوشته های تاریخی، از جمله حدودالعالم و تاریخ وزیری به دو هزار سال پیش می رسد. شواهد زیادی از جمله وضعیت پلان مرکـــزی و تعدادی خشت موجود در خانه حاکم و خانه رئیــس سربازخانه ادعای فوق را به اثبات می رساند. در کل، از مجموع نوشته های دوران اسلامی و بررسی های مقدماتی معماری و باستان شناسی می توان نتیجه گرفت که ارگ قبل از حکومت ساسانی و احتمالا در دوره اشکانی ایجاد شده و چند حصار و دروازه، در اطراف آن وجود داشته است. 
حسین شکری
۲۶ خرداد ۹۳ ، ۱۶:۰۸ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

تاریخچه تئاتر در ایران نگاهی به تاریخچه تئاتر در ایران, مسیر متحول شدن تئاتر در ایران, شرایط تئاتر ایران در سالها 1337-1320 , شرایط تئاتر در سالهای 1337تا 1357 از آغاز آشنایی ایران با تئاتری غربی تا نهادی شدن تئاتر در حدود یک قرن طول کشید و هنوز نیم قرن دیگر لازم بود تا جامعه سنتی ایران تئاتر را بشناسد.

تاریخچه تئاتر در ایران نگاهی به تاریخچه تئاتر در ایران, مسیر متحول شدن تئاتر در ایران, شرایط تئاتر ایران در سالها 1337-1320 , شرایط تئاتر در سالهای 1337تا 1357 از آغاز آشنایی ایران با تئاتری غربی تا نهادی شدن تئاتر در حدود یک قرن طول کشید و هنوز نیم قرن دیگر لازم بود تا جامعه سنتی ایران تئاتر را بشناسد، بپذیرد و خود زبانی مستقل و ایرانی در تئاتر می افکند. جامعه سنتی ایران یه پیروی از علمای دینی اساساً نسبت به پذیرش پدیده های غربی با نظر سوء ظن می نگریست، و اگر بنا به ملاحظاتی به صورت رسمی مظاهر غربی را تکفیر نمی کرد، لااقل از نهادی شدن آن تا جائی که از دستش بر می آمد جلوگیری می کرد. اما حوادث تاریخی و جریانات سیاسی در سطح جهان، چنان می چرخید که از پذیرفتن فرآوردهای غربی گریز نبود، بویژه تئاتر غربی، که اساساً پدیده ای نو ظهور در ترد مردم تحصیلکرده ایرانی بود و در آن امکانات بیانی و تبلیغی همچون هنری مستقل در میان محافل فرهیخته جا افتاد. اگر چه این استقلال، حتی در زمان، شکل بیرونی و حتمی نگرفته ،اما حداقل می توان گفت که تئاتر امروز ایران ،همچون بسیاری از ظاهر فرهنگی غرب تا حدی جو می شده است چنان که مسئولان فرهنگی کشور،به صورتی آن را پذیرفته اند تا مشروط به آن که از اهداف و انگیزه ها و عرصه و عملکرد و نقسانی و غیر اسلامی غرب فاصله بگیرد، همچون نهادی ایرانی و اسلامی، در سمت و سوی فرهنگی سنتی قرار داده شود اما تئاتر امروز ایران اصول و مبانی و زیبایی شناسی و شیوه های عرضه و اجرا خود را از طریق ترجمه ،اقتباس و روشهای آموزشی غرب بدست آورده است. هنگام سخن گفتن باید در نظر داشت که تنها ترجمه یک متن مورد نظر نیست. ترجمه در واقع در تمامی مظاهر تمدن امروز ایران مد خلیت دارد. از شیوه های رفتار و آداب زندگی و پوشیدن لباس و استفاده از خیر و و صندلی و ماشین و آسانسور تلفن و غیره، تا شیوه های اندیشه و اهداف اجتماعی و فلسفی و جهان بینی های غرب همه و همه به نوعی ترجمه محسوب می شوند. برای رعایت ایجاز مسیر تحول شدن تئاتر را فهرست وار درج می کنیم:

حسین شکری
۲۶ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۵۵ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


نخستین دوربین فیلم‌برداری در زمان مظفرالدین‌شاه به ایران آمد. نخستین فیلم صدادار فارسی، فیلم دختر لر بود که در سال ۱۳۱۷ خورشیدی توسط عبدالحسین سپنتا ساخته شد.


ورود نخستین دستگاه سینماتوگراف به ایران در سال ۱۲۷۹ هجری خورشیدی توسط مظفرالدین شاه سر آغازی برای سینمای ایران به حساب می‌آید، هر چند ساخت اولین سالن سینمای عمومی تا سال ۱۲۹۱ اتفاق نیفتاد. تا سال ۱۳۰۸ هیچ فیلم ایرانی ساخته نشد و اندک سینماهای تاسیس شده به نمایش فیلم‌های غربی که در مواردی زیر نویس فارسی داشتند می‌پرداختند. نخستین فیلم بلند سینمایی ایران به نام «آبی و رابی» در سال ۱۳۰۸ توسط آوانس اوگانیانس، با فیلمبرداری خان بابا معتضدی ساخته شد.



در سال ۱۳۱۱ خورشیدی اولین فیلم ناطق ایرانی به نام «دختر لر» توسط «عبدالحسین سپنتا» در بمبئی ساخته شد. استقبالی که از این فیلم شد، مقدمات ساخت چند فیلم ایرانی دیگر را فراهم کرد. تغییر جو سیاسی کشور طی سالهای ۱۳۱۵ تا ۱۳۲۷ و اعمال سانسور شدید و مواجهه با جنگ جهانی دوم فعالیت سینمای نوپای ایران را با رکود مواجه ساخت. هر چند نباید از نظر دور داشت که تا این دوره هنوز سینما در ایران جنبه عمومی نیافته بود و استفاده از معدود سینماهای موجود در تهران و شهرهای بزرگ، تقریبا مختص اشراف و اقشار خاصی از جامعه بود. از طرف دیگر در بین سازندگان فیلم نیز خط فکری خاصی وجود نداشت و به جز سپنتا که به دلیل ویژگی‌های فرهنگی وی عناصر ادبیات کهن ایران در ساخته‌های وی به چشم می‌خورد، در بقیه موارد فیلم‌های ساخته شده عمد تاً اقتباسی ناشیانه از فیلمهای خارجی بود.
حسین شکری
۲۶ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۴۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱ نظر


مقدمه:

بحث شبکه های مجازی و بیان تاریخچه کوتاه آنها بدون رعایت ترتیب علمی و منطقی ممکن است مسیر مطالعاتی را به سمت سوی گمراه کننده و مسائل فنی حاکم بر این جوامع بکشاند . از همین رو سعی می کنیم ضمن دوری مختصر از ذکر مصادیق فراوان و پیچیدگی های فنی، ابتدا مبانی و چرایی تشکیل این جوامع را تبیین نمایم.

social تاریخچه شبکه های اجتماعی!

 تاریخچه شبکه های اجتماعی!شبکه های اجتماعی متشکل از افراد (یا سازمان ها) هستند که توسط یک یا چند نوع علاقه خاص به هم گره خورده اند.وابستگی هایی مثل دوستی ، خویشاوندی ، منافع مشترک ، تبادل مالی ، علاقه خاص به یک موضوع باورهای مشترک ، دانش و هنرو…

تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی و تحلیل تئوریهای موجود نشان می دهد که اصلی ترین نکته در هر شبکه ای، روابط است. و از آنجا که درک و فهم این روابط در سطح و گستره یک شبکه بسیار مشکل و غیرممکن است ، تحلیل شبکه های اجتماعی نیز کاری بسیار دشوار می نمایاند. شبکه های اجتماعی در بسیاری از سطوح فعالیت می کنند ، از خانواده تا سطح کشورها و بین الملل، و نقش مهمی در تعیین راه حل مشکلات یا ایجاد آن ها دارند.

جامعه مجازی در ساده ترین شکل آن ، بستری است برای ایجاد روابط ، مشخص مانند دوستی ، بین گره های، گروه هایی که به افرد متصل هستند است در نتیجه ارتباطات اجتماعی از آن فرد به شبکه و از شبکه به کل افراد سرایت می کند.

تجزیه و تحلیل شبکه اجتماعی به عنوان یک تکنیک کلیدی در جامعه شناسی مدرن پدید آمده است

به اعتقاد کاستلز (رجوع شود به ۱-۲-۳)، شبکه های اجتماعی محصول همگرایی سه فرآیند تاریخی مستقل هستند.

۱- انقلاب اطلاعات
۲- تجدید ساختار سرمایه داری و اقتصاد متکی به برنامه ریزی
۳- نهضتهای فرهنگی دهه ۱۹۶۰

این سه فرآیند موجب شدند تا شبکه های اجتماعی مجازی تولد یافته و رشد کنند.

وی‍‍‍ژگی اصلی این جوامع در نگاه کاستلز با توضیحاتی کوتاه عبارتند از:

۱- اقتصاد اطلاعاتی: بدین معنا که بهره برداری و رقابت میان شرکت ها و بنگاه های اقتصادی بیش از هر زمان دیگر به دانش واطلاعات و تکنولوژی های جدید وابسته شده است.

۲- اقتصاد جهانی: این غیر از اقتصاد جهان است که از قرن ها پیش جریان دارد. در واقع هسته و لایه های زیرین شبکه های اجتماعی حاضر به نوعی به اقتصاد جهانی پیوندی مستحکم برقرار کرده است.(تائید نسبی نظریات مکتب فرانکفورت)

۳- فعالیت اقتصادی شبکه ها: وی‍ژگی سوم در واقع چهره عریان شاخصه دوم است. شبکه ها به تدریج بسط و گسترش می یابند و سعی میکنند دیگر شبکه های اجتماعی را در خود حل کرده یا نابود کنند ودر این مسیر ازفعالیت های اقتصادی و تبلیغات شرکت ها سود می جویند.

۴- تحول در کار:روابط کاریگذشته میان کارگر و کارفرما و شرکت به سبب ایجاد شبکه های اجتماعی متحول و دگرگون شده است.این روابط انعطاف بیشتری پیدا کرده و در محدوده های کوچک ترافراد بیشتری اشتغال دارند.

۵- ظهور قطبهای متقابل: تلاشهای فردی و هویت های انحصاری در مقابل نهاد های کارگری یا دولت ها افزایش یافته و قدرت و توانایی افراد و شبکه ها را در مقابل دولت های ملی افزایش داده است در ضمن با عضویت افراد دراین شبکه ها مفهوم ملیت کم رنگ تر از گذشته شده است.

special session for collegian brothers 300x211 تاریخچه شبکه های اجتماعی!

حسین شکری
۲۵ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۰۴ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

سلوکیان چه کسانی بودند؟

سلوکیان یا اسالکه نام دولتی یونانی بود که در میان سال‌های ۳۱۲ تا ۶۴ پیش از میلاد (۳۴۹ سال) بر آسیای غربی فرمان می‌راند. پس از مرگ اسکندر مقدونی سرزمین‌های او میان سردارانش تقسیم‌شدند. سلوکیان جانشینان سلوکوس یکم بودند که در ۳۰۶ به قدرت رسید. مصر باستان نیز به دودمان بطلمیوسی(یا بطالسه) و یونان و بخش‌های اروپایی امپراتوری اسکندر نیز به مقدونیان رسید.

gvky 300x141 سلسله ی سلوکیان را می شناسید؟!

پیدایش

پس از مرگ اسکندر (۳۲۳ (پیش از میلاد)) فتوحاتش میان سردارانش تقسیم شد و بیشتر متصرفات آسیایی او که ایران هستهٔ آن بود به سلوکوس اول رسید. به این ترتیب ایران تحت حکومت سلوکیان در آمد. پس از مدتی پارتها نفوذ خود را گسترش دادند و سرانجام توانستند عاملی برای نابودی سلوکیان شوند.
از دویست و چهل و هشت سال (۳۱۲-۶۴ (پیش از میلاد)) مدت سلطنت آنان، ایران بیش از شصت و پنج سال (۳۱۲-۲۴۷ (پیش از میلاد)) به تمامی در تحت فرمان آنان باقی‌ماند.
یازده سال بعد از مرگ اسکندر که تمام آن مدت و حتی چند سالی بعد از آن هم جنگهای جانشینی او بین سردارانش در منازعات طولانی گذشت، استان بابل به وسیله یک سردار مقدونی او به نام سلوکوس که پدرش انتیوکوس(آنتیوخوس) هم از سرداران فیلیپوس (فیلیپ) پدر اسکندر محسوب می‌شد، افتاد (۳۱۲ق. م.). سلوکوس در زمان اسکندر پس از فتح شوش فرمانده سواره‌نظام سازمان‌یافته از بزرگان ایرانی شد و بی‌درنگ پس از رسیدن بدین جایگاه ایشان را به یگان‌های ۱۰هزار نفره بخش نمود. او سپس استان ایلام (خوزستان و بخشی از لرستان امروز) و سرزمین ماد (به استثنای آذربایجان) را هم بر قلمرو خویش افزود. بدین گونه، دولت پادشاهی مستقلی به وجود آورد که به نام خود او دولت سلوکی (سلوکیان) خوانده شد و آغاز سلطنت او بعدها برای این دولت، مبداء تاریخ گشت. (تاریخ سلوکی۳۳۰ -۱۵۰ ق. م.)

حسین شکری
۲۵ خرداد ۹۳ ، ۱۲:۰۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر


تاریخچه گیتار

در قرن شانزده این دو ساز در اسپانیا بسیار رایج بودند و نوازندگی با انگشت به حدی عمومیت پیدا کرد که پسوند de mano در این کشور به کلی از اسم این سازها حذف شدند.

ویوئلا (یعنی نوع اشرافی گیتار ) در اسپانیا به منزله لوت در سایر نقاط اروپا بود. در طی قرن شانزده گیتار در دربار فرانسه دوران اوجی را پشت سر گذاشت.
در آن زمان گیتار چهار کر (" Choeurs این کلمه معادل انگلیسی آن courseاست
، در اصل به معنی هم آهنگی و همسرائی است ولی در اینجا به معنی سیم های جفت که گاهی با اکتاو یکدیگر کوک میشده اند.به این ترتیب مثلاً گیتار پنج کر دارای ده سیم بود که دوتا دوتا با هم کوک میشدند".) وجود داشته گر چه در اوایل قرن هفدهم گیتار چهار کر همراه با ویهوئلا جای خود را به گیتار پنج کر دادند.
ظاهراً در قرن شانزدهم میلادی بود که گیتار پنج کر در اسپانیا ظهور کرد.در اوایل قرن هفده گیتار پنج کر در اسپانیا طرفداران زیادی داشت و در کشورهایی چون فرانسه و ایتالیا نیز رواج یافت.


در این عصر، گیتار در اسپانیا سازی مردمی بود در صورتی که در ایتالیا تا حد بسیار زیادی یک ساز اشرافی به شمار می آمد.در نیمه قرن هجده هنوز هم گیتار پنج کر ساخته میشد ولی کمیت آن رو به کاستی میرفت.ضمناً گیتارهای این دوره اندک تفاوتی با گیتارهای قرن هفده داشتند.
سالهای 1770 و 1780 گیتار پنج کر جای خود را به گیتار شش کر تغییر داد و در فرانسه و ایتالیا گیتار با سیمهای ساده جای گیتار با سیمهای جفتی را گرفت .در فاصله سالهای 1770 تا 1850 روی ساختمان آن تجربیات فراوانی به عمل آمدو عاقبت تمام این کارها منجر به خلق گیتار مدرن گردید.در سال 1780 ،گیتار شش کر به اسپانیا معرفی گردید و بسیار رواج پیدا کرد.


اسپانیاییها در فنون ساختن این ساز به طور چشمگیری پیشرفت کردند.
بیشتر این نوع گیتارها در اسپانیا از جنوب گشور آمده بودند.شهر کدیز که در نزدیکی سویا واقع شده بود، مرکز عمده تولید گیتار محسوب میشد. در ضمن گیتارهای ساخت ای دو شهر (کدیز و سویا ) بسیار پر نقش و نگار بودند.
پرتغالیها نیز در ساختن گیتارهای شش کر رهروی اسپانیایی ها بودند.

حسین شکری
۲۵ خرداد ۹۳ ، ۱۱:۴۷ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر