تاریخچه

تارخچه ای از ...

تاریخچه

تارخچه ای از ...

87528405985126528310.jpg

میخواهیم با هم تاریخچه چیز های مختلف را بررسی کنیم

نگاهی به "جاذبه های گردشگری ترکیه" (فصل 3)

سه شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۳، ۰۳:۵۳ ب.ظ

ترکیه از سه طرف توسط دریای سیاه در شمال ، دریای مدیترانه درجنوب ، دریای ازه در غرب احاطه شده است. در شمال غربی دریای داخلی مهمی بنام دریای مرمره وجود دارد که این دریا از سمت شمال به وسیله تنگه بسفر به دریای سیاه واز طریق تنگه داردانل به دریای ازه متصل می گردد. این دو تنگه دریای سیاه را به دریای آزاد متصل می نمایند. دریای مرمره منطقه ای در حدود 11350 کیلومتر را در بر می گیرد..در دریاهای مرمره و ازه جزایر متعددی وجود دارند که متعلق به ترکیه میباشند . بعضی از آنها عبارتند از : جزایر مرمره در دریای مرمره و ایمیرس در در دریای ازه و ... در ترکیه در حدود 65 دریاچه کوچک و بزرگ جمعا با 9000 کیلومتر مربع مساحت وجود دارد ، از جمله دریاچه وان ( با مساحت 3713 کیلومتر) در شرق ، دریاچه نمک ( با مساحت 1620 کیلومتر) در آناطولی مرکزی و دریاچه توز (با مساحت 1500 کیلومتر) در قونیه و ....


ایاصوفیه یا حاجیاسوفیا (یونانی :Ἁγία Σοφία) کلیسای مسیحیت شرق بود که در دوره امپراتوری بیزانس به سال ۵۳۲ میلادی بنا به دستور امپراتور کنستانتین اول ساخته شد. و بعد در قرن ۶ میلادی توسط جاستنیانوس مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. برای بازسازی بنا دو معمار به نام‌های ایسیدوروس (از میلتوس یا سوکلی فعلی) و آنتییوس (از تراللس یا آیدنلی فعلی) ماموریت یافتند. بنا با کار ۱۰ هزار کارگر در طول پنج سال و تحت نظر ۱۰۰ استاد باشی تکمیل شد و به تاریخ ۲۷ آرالیک ۵۳۷ افتتاح شد. این کلیسا نخست کلیسای بزرگ نام گرفت. پس از فتح استانبول، سلطان محمد دوم دستور داد کلیسای ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کنند. سلیمان اول دستور داد نقاشی‌ها و نگارگری‌های داخل ایاصوفیه را بپوشانند تا نماز جمعه در آنجا خوانده شود. سلیم دوم به معمار سنان دستور داد که ایاصوفیه را مرمت کند.در زمان مراد سوم، مناره و منبر و محراب به ساختمان ایاصوفیه افزوده شد. در زمان مراد چهارم، آیاتی از قرآن به خط مصطفی چلبی در دیوارها و سقف ایاصوفیه نگاشته شد. پس از اعلام حکومت جمهوری در ترکیه و به قدرت رسیدن آتاترک، ایاصوفیه به موزه تبدیل شد و تا امروز به همین شکل باقی مانده‌است. ارتفاع گنبد بزرگ این مسجد از سطح زمین ۵۵ متر و قطر آن ۳۱ متر می‌باشد که بوسیله ۴۰ پشت‌بند بزرگ و روی چهار ستون اصلی سوار شده‌است .


مسجد سلطان احمد (که در زبان ترکی"Sultanahmet Camii" نام دارد) مسجدی است که در شهر استانبول واقع شده‌است. این شهر که در زمان امپراطوری عثمانی طی سالهای ۱۴۵۳ تا ۱۹۲۳ پایتخت این کشور بوده‌است هم اکنون بزرگترین شهر ترکیه است. این مسجد یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی است. این مسجد به علت وجود کاشی‌های آبی رنگ در طراحی داخلی به «مسجد آبی» شهرت دارد. این مسجد طی سالهای ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۹ به دستور سلطان احمد اول بنا شد و به همین دلیل پس از مرگ وی مسجد را مسجد سلطان احمد نامیدند.
وی در همین مسجد دفن شده‌است. این مسجد در قدیمی ترین بخش استانبول واقع شده که این منطقه در قبل از سالهای ۱۴۵۳ (میلادی) مرکز قسطنطنیه، پایتخت امپراطوری بیزانس، محسوب می‌شده‌است. این مسجد در نزدیکی هیپودروم قسطنطنیه واقع شده‌است و تا کلیسای بزرگ مسیحیان با نام ایا صوفیا فاصله اندکی دارد. این مسجد در چند قدمی کاخ توپقاپو قرار دارد، کاخی که محل اقامت سلاطین عثمانی تا سال ۱۸۳۵ بود و فقط تا ساحل بوسفوروس چند دقیقه‌ای فاصله دارد. اگر از دریا به مسجد نگاه کنید، قبه‌ها و مناره‌های مسجد در بخش قدیمی شهر برجسته هستند و هدف سازندگان هم ایجاد چنین چشم انداز زیبایی بوده‌است. این مسجد به عمد در مقابل عمارت ایا صوفیا ساخته شده تا نشان دهد که معماران عثمانی و مسلمان می‌توانند رقبای سرسختی برای اجداد مسیحی خود باشند. با این وجود، معمار نتوانسته قبه‌هایی بزرگتر از قبه عمارت ایا صوفیا بسازد و به همین دلیل تلاش کرده با تنظیم دقیق موقعیت قبه‌ها، شبه قبه‌ها و مناره‌ها جلوه‌ای زیبا را پدید آورد.



برج دختر در نقطه ای از دریا جایی که دو قاره آسیا و اروپا به یکدیگرمنتهی می شوند قرار دارد،قلع دختر با موقعیت و شکوه بی نظیر و قدمت تاریخی بیش از 2500 سال ، داستانها و حکایتهای بسیاری دارد که سالهاست بین مردم رواج دارد . در این جزیره برای اولین بار در زمان یونانی ها یک مقبره ساخته شد. در زمان امپراتوری بیزانس یک بنای دیگر نیز ساخته و بعنوان ایستگاه کنترل گمرک دریایی استفاده شد. در زمان عثمانی ها این قلعه بعنوان دکل نگهبانی استانبول بکار گرفته شد. بعدها از آن به عنوان تبعید گاه و یا جزیره قرنظینه استفاده شد. اما از صدها سال پیش بعنوان «فانوس دریایی» که یکی از وظایف اصلی و مهم این برج است بکار گرفته شد ، تا اینکه بعد از 2500 سال یکی از شرکت های بزرگ سرمایه گذاری در ترکیه بنام حام اوغلو این قلعه را بشکل امروزی مرمت و بازسازی نمود و برای اولین بار مردم عادی توانستند به این جزیره آمده و از این برج بازدید کنند برجی که برای مردم بصورت سمبلی از افسانه ها در آمده و اشعار عاشقانه بسیاری جای گرفته بود . داستان ها و حکایت های بسیاری برای این برج گفته میشود برجی که تصاویر بسیاری از آن کشیده و در منازل و مغازه ها و مکانهای عمومی نگهداری میشود تاریخچه: معماری این برج به ۳۴۱ قبل از میلاد بر میگردد. در این تاریخ فرمانده و کاپیتان "Chares" برای همسرش مقبره یادبودی با ستون های مرمر ساخت. بعد ها در سال 410 قبل از میلاد از قسمت سرای بورنو Seraglio Point/Sarayburnu تا قسمتی که امروز قلعه قرار دارد، زنجیر کشده و به این ترتیب ورود و خروج به این تنگه کنترل میشد و در حقیقت بعنوان گمرک بکار گرفته میشد. سال 1110 بعد از میلاد اولین پایه های بنا (برج) ساخته شد. دستور ساخت برج توسط «امپراتور مانوئل کامنوس "Manuel Comneos" داده شد. از این برج در زمان فتح استانبول (بدست فاتح سلطان محمد) بعنوان برج مراقبت استفاده شد. پس از 1453 به منظورهای مختلفی از این برج استفاده میشد. 
دسته موزیک (نظامی) در این برج ساکن شده و مارش استفلال (سرود ملی) را مینواختند. این قلعه بر اثر زلزله سال 1509 آسیب دید و طی سالهای بعد دوباره مرمت شد. علاوه بر آن فانوس دریایی (چراغ) نیز به آن اضافه شد تا کشتی ها بتوانند مسیر خود را پیدا کنند. در این زمان هم قلعه ای ایجاد شده بود و هم داخل آن برج قرار داشت حتی داخل این برج سارینچ Sarınç ساخته شد. (آب انبار زیر زمینی که آب باران را در خود ذخیره میکرد). بعد از آن این برج در سال 1719 بر اثر آتش سوزی که در سیستم روشنایی فانوس برج ایجاد شده بود بکلی سوخت. سال 1725 یکی از استادان معماری تورک از شهر «نوشیهر Nevşehir بنام «داماد ابراهیم پاشا» دوباره این برج را با کمی تغییر باز سازی کرد. 
در سال 1830 با شیوع «وبا» در شهر اینجا بعنوان بیمارستان و قرنطینه بکار گرفته شد. پس از فروپاشی امپراتوری بزرگ عثمانی دوباره از این برج برای مقاصد نظامی و مراقبت از شهر استفاده و توپهای زیادی را به این جزیره فرستادند. سالهای بعد خطاط معروف راکیم Rakim روی مرمر سمبل و نشانه «سلطان محمود دوم» را خطاطی نمود. 1857 دوباره بعنوان «فانوس دریایی» از این برج استفاده شد تا اینکه در سال 1920 سیستم روشنایی اتوماتیک به این قلعه آورده شد. 1944 دویاره مرمت و بازسازی این بنا صورت گرفت. 1959 این جزیره و قلعه به «ارتش» واگذار و به ایستگاه رادار نظامی تبدیل گشت. در سال 1982 به مدیریت دریانوردی ترکیه واگذار شد. در این مدت در زمان کوتاهی به یکی از انبارهای «سیانور» تبدیل شد. در نهایت در سال 1992 این برج به بخش خصوصی واگذارشد تا به عنوان یک پایگاه گردشگری از آن استفاده شود.

مینیا تورک  استانبول



مینیا تورک با مساحت 60 هزار متر مربع شامل 15 هزار متر مربع فضای ماکت، 40 هزار متر مربع فضای سبز و آزاد و همچنین 3 هزار و 500 متر مربع فضای سرپوشیده و نیز 2 هزار متر مربع استخر و راه آبی و با گنجایش 500 اتومبیل پارکینگ در سال 2003 به عنوان بزرگترین پارک مینیاتوری دنیا افتتاح شد . این پروژه با برنامه ریزی خاص و دقت و ظرافتی خاصی در مدت زمان ۲۲ ماه تکمیل شد. پارک مینیاتوری ترکیه (مینیاتورک) در دنیا از نظر مساحت موجود برای ماکت و مدت زمان اجرا و پایان پروژه دارای رتبه تخست در جهان میباشد و در حفیفت یک شهر مینیاتوری است . در ابتدا 105 هثر تاریخی شامل ۴۵ اثر تاریخی استانبول، ۴۵ اثر تاریخی آناتولی و ۱۵ اثر تاریخی که امروزه خارج از مرزهای ترکیه قرار دارند و در زمان امپراتوری بزرگ عثمانیها جزء قلمرو انها بحساب میرفتند در معرض دید علاقمندان قرار گرفت .

هفت برج یدیکوله استانبول



دروازه با شکوهی که در نزدیکی ساحل دریای مرمره که از آن به عنوان دروازه باشکوه شهر استانبول یاد میشد دروازه ای است که پیش از این مختص تشریفات امپراطور بود و همچون مدال افتخاری بین دو برج مرمر قرار داشت و سپاهیان و لشگریان که فاتح از جنگ برمیگشتند، از این دروازه وارد شهر میشدند. در عصر معماری تورکها با اضافه نمودن 5 برج دیگر مجموع این 7 برج "Yedikule"، تبدیل به قلعه درونی مستحکمی شد. در طول زمان بعنوان خزانه دولت، انبار و زندان سفارت استفاده شده است. اکنون این دروازه عجیب و شگفت آور ، یکی از موزههای شهر میباشد. دروازه های استانبول در عهد عثمانی و بیزانس ها، تنها با داشتن مجوز خاص حق ورود به استانبول داده میشد. افراد در پشت دروازه های مختلف که در سراسر استانبول ایجاد شده بود به نوبت قرار میگرفتن و مجوز آنها تحت بازرسی قرار میگرفت و تنها به این صورت اجازه ورود به استانبول به آنها داده میشد. دروازه در صبح باز میشدند و غروب بسته میشدند. هر چند دیوارهای دور شهر استانبول و دروازه ها و برجها در طول زمان تخریب شدند منتهی هنوز هم باقیمانده بسیاری از آنها در جای جای شهر قرار دارند و میتوانید ببینید. در حال حاضر 7 برج یدی کوله "Yedikule" روی اتوبان ساحلی استانبول "Sahil Yolu" میباشد. دروازه مرمر یکی از اولین دروازه های استانبول بشمار میرفت. در مقابل حمله و محاصره شهر از طرف ییلدیریم بیازیت "Yıldırım Beyazıt"، جمع آوری و تدارک حمله به سپاهیان او از این دروازه صورت گرفت. همچنین اینجا به "دروازه دبّاگ" - "Debbag" ، نیز معروف است. دروازه بعدی که بعد از دروازه مرمر بود "دروازه نارلی (اناری)" نام داشت.مستمندان برای استراحت و تفریح به اطراف این دروازه (دروازه اناری) می آمدند و همچنین میخانه های زیادی برای نوشیدن شراب و آبجو وجود داشت که مردم به این قسمت ییلاق بی پولها "Züğürt Yaylası" میگفتند. در اینجا درختهای انار نیز وجود داشت. دروازه دیگر، "دروازه ساماتیا" - "Samatya" بود. همانطور که امروزه نیز شاهد هستیم چون گذشته های دور میخانه های مشهوری در اینجا دیده میشود. "دروازه داود پاشا" - "Davutpaşa" در Küçük Langa سومین دروازه ای بود که بطرف دریای مرمره باز میشد. چهارمین دروازه هم در Büyük Langa "دروازه ینی کاپی - دروازه جدید" - "Yenikapı" قرار گرفته بود. در قدیم اینجا برج پاپاز "Papaz" قرار داشت. دروازه دیگری که بعد از بندرگاه کادیرگاه قرار داشت "دروازه کومکاپی (شنی)" که پنجمین دروازه بود قرار داشت. این اسم نام مرشد رئیس باب کوم بود که بر این دروازه گذاشته شده بود. دروازه کومکاپی در قرن 18 جایی بود که میخانه هایی که بنام سَن "Sen" معروف بود بهمراه یک اسکله و دیگر میخانه هایی که بطرف ماسه زار باز میشدند قرار گرفته بودند. در اطراف میخانه ها نیز کلوپهای بازی تخته نرد و کلیدسازها و خرده فروشها قرار داشتند. ششمین دروازه که بسمت دریا باز میشد، "دروازه چاتلادی" ویا "چاتلادی سو" نام داشت که نامش را از کلمه "Çatlak" بمعنی آبی که از بالا به پایین شکاف سرازیر میشود گرفته است.  

کاخ چراغان استانبول




زیباترین مکانهای تنگه خلیج برای ساختن کاخ و قصر سلاطین و دولتمردان اختصاص یافته بود . در طول زمان بسیاری از آنها از بین رفته است . چراغان که کاخ بزرگی است در سال 1910 سوخته است . این کاخ در سال 1871 بجای قصر چوبی قدیمی به دستور سلطان عبدالعزیز و توسط معمار سرکیس بالیان ساخته شد. این کاخ در 4 سال و با هزینه ای بالغ بر 4 میلیون طلا ساخته شد. سقف و بخش میانی آن از چوب و دیوارهای آن از سنگ مرمر پوشیده شده است . ستونهای آن که نمونه بسیار زیبایی از حجاری است ، مکمل خوبی برای فرشهای گرانبها بود . اتاقها با قالیهای نفیس مفروش شده و مبلمان با آب طلا و صدف تزئین شده است . کاخ چراغان هم مانند سایر قصرهای تنگه میزبان جلسات بسیاری شده است . جبهه های آن که با مرمرهای رنگی پوشیده شده درهای معبد گونه داشت و به وسیله یک پل به کاخ یلدیز متصل بود . اطراف جاده با دیوارهای بلندی محصور شده بود . این اثر که سالیان درازی بصورت خرابه مانده بود با انجام تعمیرات کلی مجددا" احیا شد. با اضافه نمودن بعضی تاسیسات اکنون به یک هتل 5 ستاره بسیار زیبا تبدیل شده است .

کاخ های دلما باغچه



کاخ دلما باغچه که در قرن 19 به دستور سلطان عبدالمجید اول ساخته شده است جبهه ای به طول 600 متر در کنار ساحل تنگه در سمت اروپایی دارد . کاخ دلما باغچه ترکیبی از هنر اروپایی بوده و در بین سالهای 1856-1843 ساخته شده است . این کاخ از آثار معمار سلطان عبدالمجید لعینی کارابیت بالیان میباشد. سلاطین عثمانی در هر دوره کاخ های بسیاری داشتند لیکن کاخ اصلی یعنی توپکاپی پس از تکمیل کاخ های دلما باغچه ترک شده است . کاه دلما باغچه 3 طبقه و بصورت قرینه است . 
این کاخ دارای 285 اتاق و 43 سالن می باشد. کاخ ساحلی به طول 600 متر در کنار تنگه دارد. از طرف خشکی نیز دارای 2 درب که یکی از آنها دارای تزئینات فراوان است می باشد. در وسط این کاخ ساحل که باغچه ای تمیز و زیبا آن را احاطه کرده یک سالن مراسم و باله که از سایر قسمتها مرتفع تر است دیده میشود. لوستر بسیار عظیم کریستالی با 750 لامپ با وزنی حدود 5/4 تن که سالن استقبال بزرگ با 56 ستون را روشن می کند همه را به تعجب وا میدارد. مدخل ورودی کاخ بعنوان سالن مقدمات سلطان و بال دیگر سالن مراسم نیز بعنوان حرم مورد استفاده قرار گرفته است . دکوراسیون داخلی ، مبلمان ، پرده ها ، قالی های ابریشمی و سایر اشیاء به همانگونه بوده تا به امروز محافظت شده است. کاخ دلما باغچه دارای عظمت و ثروت بی مانندی در میان کاخ های موجود است. دیوارها و سقف این کاخ با نقاشیهای هنرمندان اروپایی و با استفاده از چندین تن تزئینات طلایی دکور بندی شده است . 
در سالن و اتاقهای مهم همه اشیاء به یک رنگ می باشد. کف کاخ در نقاط مختلف با یکدیگر متفاوت و با پارکت های چوبی منقوش مفروش شده است . قالیهای پشمی و ابریشمی مشهور Hereke بعنوان زیباترین آثار هنری ترکیه در جای جای کاخ گسترده شده است . آثار هنرهای دستی نادر اروپایی و خاور دور نیز نقاط مختلف کاخ را تزیین نموده است . لوستر کریستالی ، شمعدان و شومینه ها نیز در بیشتر اتاقها خودنمایی می کند . بزرگترین سالن باله کاخ های دنیا در این کاخ است .یک لوستر عظیم کریستالی 5/4 تن از سقفی به ارتفاع 36 متر آویزان شده است . 
این سالن که در هنگام جلسات مهم سیاسی ، مراسم تبریک و باله مورد استفاده قرار می گرفت قبلا" بوسیله سیستمی همانند فر گرم می شد. سیستم شوفاژ و برق بعدا" اضافه شده است . از میان 6 حمام موجود ، حمام بخش اندرونی با مرمرهای حجاری شده و بی نظیر alabaster تزیین شده است. گالری های فوقانی سالن بزرگ ویژه ارکستر و دیپلمات ها بوده است . به بخش حرم پس از عبور از راهروهای طولانی وارد میشویم . در این بخش اتاقهای خواب سلطان و بخش ویژه مادر سلطان و سایر زنان و خدمتکاران وجود دارد. بخش ضمیمه شده به قسمت شمالی کاخ نیز به شاهزادگان اختصاص یافته است . از این ساختمان که درب ورودی آن از طرف بشیکتاش می باشد اکنون بعنوان موزه هیکل و نقاشی استفاده می شود. در دوره جمهوری و در زمان بازدید آتاتورک از استانبول ، این کاخ بعنوان محل سکونت وی مورد استفاده قرار می گرفت . مهمترین حادثه در کاخ نیز فوت آتاتورک در سال 1938 می باشد. این کاخ همه روزه به جز روزهای دوشنبه و پنج شنبه از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر جهت بازدید همگان باز می باشد و قیمت بلیط آن 20 تله ترک می باشد.(برای رسیدن به این کاخ نیز باید در میدان تکسیم سوار مترو شوید.)

جزیره بیوک آدا(پرنسس)



مشهورترین جزیره استانبول جزیره بیوک آدا یا پرنسس است .جالب است بدانید چیزی که باعث شهرت این جزیره شده استفاده از کالسکه به جای ماشین و موتور است .وجود 4 هتل در این جزیره که در ماه های تابستان از مسافرین پذیرایی میکنند سبب میشود مسافران برای اقامت شبانه هم مشکلی نداشته باشند .محیط سرسبز خانه های ویلایی تمیز با باغچه ها و حیاط های زیبای جزیره هم آرامش خاصی را به انسان میدهد . 
برای شهر نشینانی که از دیدن خودرو و ترافیک به اندازه کافی خسته شده اند بازدید از چنین جزیره ای رشک انگیز است شما میتوانید بوسیله درشکه در طی مدت 2 ساعت دور تا دور جزیره را بگردید . 
اطراف اسکله منطقه اصلی جزیره قرار دارد، جایی مملو از رستوران ، قهوه خانه و فروشگاههایی که با حضور گردشگران گرمتر شده اند . ولی جنوب جزیره بسیار خلوت است و محوطه های جنگلی این بخش را فقط با قایقها می توانید ببینید . در کناره جزیره یک هتل قدیمی و خراب متعلق به قرن 19 قرار دارد . 
برای رفتن به جزیره از یکی از اسکله ها در قسمت اروپائی می تونید استفاده کنید،اما به یاد داشته باشید که کشتی ها در ساعت های خاصی فقط چند بار در روز به جزیره تردد میکنند.

۹۳/۰۶/۱۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین شکری

نظرات  (۵)

↙ آدم ها می آیند… ��

دردها را می خوانند… ^︵^

اگر خوششان آمد لایک میکنند…✓★

☜ اگر بیشتر دوست داشتن کپی میکنند… ☞

اگر برای نویسنده اش ارزش قائل شوند کامنت میگذارند…✍✉

✘ اما هیچ کدام نمیتوانند دردی را که در مطلب هست را حس کنند… ✘
پاسخ:
واقعا" در فشاندید
سلام علیکم :
با مطلبی در مورد توکل و سخنرانی استاد دانشمند در مورد توکل به روزم .
منتظر شما بزرگواران و نظرات زیباتون
اجر کم عند الله
التماس دعای فراوان
یا علی مدد
پاسخ:
و من الله توفیق
عکسهای زیبایی هستند
۱۴ شهریور ۹۳ ، ۰۹:۰۶ سیدقاسم شاداب

ساحل قشنگی داره

حتما تشریف ببرید.

پاسخ:
سلام سید جان،خوش اومدی
کاش در زمینه تاریخ اطلاعات داشتم ...
پاسخ:
ما در خدمتیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی