تاریخچه

تارخچه ای از ...

تاریخچه

تارخچه ای از ...

87528405985126528310.jpg

میخواهیم با هم تاریخچه چیز های مختلف را بررسی کنیم

نگاهی به "موقعیت جغرافیایی ترکیه" (فصل 4)

شنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۳، ۰۴:۲۴ ب.ظ

موقعیت جغرافیایی
کشور ترکیه در نیمکره شمالی و نقطه تلاقی دو قاره اسیا و اروپا مکان یابی شده است.این کشور در جنوبشرقی اروپا و غرب اسیای میانه واقع شده است و بین مدار35 درجه و50دقیقه الی42درجه و6دقیقه عرض شمالی و 35 درجه الی 44 درجه و48دقیق طول شرقی نصف النهار گرینویچ قرار گرفته است.
این سرزمین به صورت مستطیلی قابل تصور است که طول ان از شرق تا غرب(از ارارات تا چناق قلعه)در حدود 1660کیلو متروعرض ان بطور متوسط 550 کیلو متر می باشد.
شکل هندسی خاص ترکیه اثرات بسیار زیادی در توسعه اقتصادی ان ایفا کرده است.اسیای صغیر یک اصطلاح دیگر جغرافیایی است که بیشتر نویسندگان اروپایی در نوشته های خود راجع به ترکیه بکار می برند.
موقعیت جغرافیایی ترکیه باعث شده است حالت پلی میان دو قره اسیا و اروپا داشته باشد و این کشور بوسیله گذرگاههای بسفر و داردانل از ترکیه به منزله شاهراهی از اروپا به کشورهای مسلمان بوده و عکس این قضیه هم صادق بوده است.
موقعیت جغرافیایی ترکیه این مکان را بوجود اورده است که نقش دروازبان بخش اروپایی اتحاد شوروی سابق را بازی کندواین امر موجب عضویت این کشور در پیمان دفاعی اتلانتیک شمالی(ناتو)گردیده است.
موقعیت خاص جغرافیایی ترکیه به عنوان پلی میان اسیا و اروپا در خلال هردو جنگ جهانی اهمیت ویژه ای حاصل نموده بود.اتحاد امپراطوری عثمانی با کشور المان در خلال جنگ جهانی اول خطر بسیار مهمی بر امپراطوری انگلستان ازجهت دستیابی به هندوستان به حساب می امدوهمچنین بی طرفی ترکیه در خلال جنگ جهانی دوم سبب شد که کشورهای محورنتوانند بطور وسیع گسترش حاصل کنند و به کانال سوئزبرسندامروزه هم ترکیه به علت موقعیت ممتاز جغرافیایی نقس اساسی و تعیین کننده در منطقه دارد.



مرزها
ترکیه شش همسایهٔ آسیایی و دو همسایهٔ اروپایی دارد. کشورهای هم مرز ترکیه عبارت‌اند از: در خاور با ایران ۴۹۹ کیلومتر، جمهوری آذربایجان ۹ کیلومتر، ارمنستان ۲۶۸ کیلومتر، و گرجستان ۲۵۲ کیلومتر؛ در جنوب خاور با عراق ۳۵۲ کیلومتر و سوریه ۸۲۲ کیلومتر؛ در شمال باختر با یونان ۲۰۶ کیلومتر و بلغارستان ۲۴۰ کیلومتر.

استان‌ها

کشور ترکیه ۸۱ استان دارد. مراکز همه استان‌ها به جز سه استان با خود استان همنام هستند. سه استان نامبرده عبارت‌اند از: ختای (مرکز: آنتاکیا)، کوجاالی (مرکز: ایزمیت)، سقاریه (مرکز: آداپازاری). هرکدام از استان‌های ترکیه به چندین بخش تقسیم شده‌است.
 

 
 
استانبول
استانبول بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است. این شهر در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره قرار دارد.


استانبول بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است. این شهر در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره قرار دارد. تنگه بسفر دو قاره آسیا و اروپا را جدا می‌کند و استانبول تنها شهری در دنیاست که در بین 2 قاره آسیا و اروپا واقع شده و طی هزاران سال پایتخت 3 امپراتوری بزرگ روم ، بیزانس و عثمانی بوده است.
 
مناطق استانبول 
آدالار ، باکیر کوی ، بشیکتاش ، بیکوز ، بی اوغلو ، امین اونو ، ایوب ، فاتح ، قاضی عثمان پاشا ، کادی کوی ، کاغذ خانه ، کارتال ، کوچک چکمجه ، پندیک ، ساری یر ، شیشلی ، عمرانیه ، اسکودار ، زیتون بورنو ، بیوک چکمجه ، چاتالجا ، سیلیوری ، شیله ، آوجیلار ، باغ چیلار ، باغچی اولر ، بایرام پاشا ، اسنلر ، گون گورن ، مال تپه ، سلطان بیلی ، توزلا. 
 
آنکارا



 

شهر آنکارا در مرکز آناتولی بر لبه شرقی فلات بزرگ و مرتفع آناتولی در ارتفاع 850 متری قرار گرفته است. این شهر یک مرکز مهم فرهنگی، بازرگانی و هنری در زمان رومیها، و یک مرکز بازرگانی مهم در مسیر کاروانها به سمت شرق در عثمانیها بود. از مکانهای دیدنی در آنکارا به آنیتکابیر می توان اشاره کرد، آنیتکابیر (مقبره آتاتورک) واقع بر روی یک تپه خیره کننده در بخش `آنیتپ` شهر، مقبره کمال آتاتورک ، موسس جمهوری ترکیه، قرار گرفته است. این مکان که در ۱۹۵۳ کامل شده یک هم جوشی شگفت انگیز بین ایده های معماری باستانی و مدرن است و به عنوان یک دستاورد معماری مدرن ترکیه بدون رقیب باقی مانده است. موزه تمدن های آناتولی از دیگرجاذبه های آنکارا به شمار می رود، این موزه به ورودی ارگ نزدیک است. یک بازار سرپوشیده قدیمی به زیبایی بازسازی شده و هم اکنون یک مجموعه خارق العاده و منحصر از آثار پالئولیتیک، نئولیتیک، هاتی ،هیتی،فرنگیها، یورارتین ها و رومیها و نمونه های برجسته از گنجهای لیدیاایها را در خود جای می دهد.
 
ازمیر


 
 
 
کرانه های دریای اژه در ترکیه از جمله زیباترین چشم اندازهای این کشور می باشند. خط ساحلی باشکوهی که آب شفاف دریای اژه به آن برخورد می کند، مملو است از کرانه های قدیمی که توسط باغهای زیتون، پرتگاههای سنگی و جنگلهای کاج احاطه شده اند. اگر شما اسکله های ماهیگیری زیبا، روستاهای تفریحی پرطرفدار و یا بقایای تمدنهای باستانی را که گواهی بر ٥٠٠٠ سال تاریخ، فرهنگ و اسطوره می باشند ترجیح دهید، این منطقه تعطیلاتی برای همه، از دوستداران طبیعت و خورشید گرفته تا عکاسان، مشتاقان ورزش، قایقرانان و باستانشناسان، فراهم می کند. در تمام طول ساحل، اقامتگاههایی را می توان یافت که هر سلیقه و قیمتی را در بر می گیرند ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه بوده و بندر آن فقط در رده دوم نسبت به استانبول قرار دارد. ازمیر که در تمام طول سال یک شهر بین المللی و سرزنده است، در مدت جشنواره بین المللی هنر ( ژوئن و جولای ) و نمایشگاه بین المللی ( آگوست و سپتامبر ) ، بازدید کنندگان زیادی دارد. 

کوش آداسی


 
 
 
در ٧١ کیلومتری شهرستان مرکزی استان آیدین قرار داشته و در نوار ساحلی منطقه اژه واقع گردیده است. بندر کوش آداسی بعلت
نزدیکی با جزیره یونانی ساموس ، برای گردشگرانی که به ترکیه مسافرت می کنند در واقع درب دوم مهم دریایی به شمار می رود . در کوش آداسی 2 اسکله مخصوص کشتی های توریستی و یک بندر قایق های تفریحی با ظرفیت ٦٥٠ قایق وجود دارد. در بندر کوش آداسی در هر فصل کشتی ها پهلو گیری می کنند. از بندر کوش آداسی در ماههای بهار و تابستان ( از اوایل آوریل الی ۲۰ اکتبر ) سفرهای منظم قایق های موتوری به جزیره یونانی ساموسSamos برگزار میشود . این سفرها در ماههای زمستان بصورت چارتر انجام می گیرد . در بندر در هر ساعت از روز تورهای تفریحی با قایق های مسافربری انجام می گیرد . قایق های تفریحی نیز که تورهای آبی برگزار میکنند در بندر مستقر می باشند. 

آنتالیا

 
 
 
معنای لغوی آنتالیا، سرزمین آتالوس می باشد و در زمان آتالوس دوم بنا شده است. این شهر پس از پایان پادشاهی «برقها»برای مدتی مستقل بوده و بعدها هم به دست دزدها افتاده است. علی رغم اینکه این شهر مدرن در زمان عتیق محل زندگی انسانها بوده است اما آثار به جای مانده از این دوره بسیار کم می باشد. یکی از این آثار به جای مانده از این دوره دیوار بلندی می باشد که قسمتی از آن به عنوان موج شکن بوده و شهر را از طوفانهای سهمگین حفظ می‌کرده است. دروازه مرمت شده هادریان این دیوار از اثرهای بسیار زیبای عهد عتیق محسوب می شود. علی رغم این که شهرهای عهد عتیق دارای معبد آگورا و آمفی تئاتر می‌باشد اما تاکنون ثبت مکانهای این نوع اثرها امکان پذیر نبوده است. این شهر به خاطر این که در منطقه دریای مدیترانه قرار گرفته در زمستانها بارانی و معتدل و در تابستانها گرم می باشد. 
منبع:http://www.yjc.ir

۹۳/۰۶/۱۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین شکری

نظرات  (۱۰)

سلام سایتتون عالییییییییییی
پاسخ:
سلام مرسی از حضورتون

۱۵ شهریور ۹۳ ، ۱۶:۵۵ تبادل لینک هوشمند ارشیا
سلام
با تبادل لینک هوشمند ارشیا بازدید کنندگان خود را افزایش دهید و رتبه الکسای خود را کاهش .
برای افزودن سایت خود به آدرس :
http://links.arshiyagroup.ir/
مراجعه نمایید .
با تشکر
به امید دیدار
پاسخ:
باسلام و ادای احترام
ما عطای  افزایش بازدید کننده را به لقایش بخشیدیم
بی آنکه دغدغه های فردا را داشته باشم ،

زیرا می دانم فردا ، بیش از امروز دوستت خواهم داشت
پاسخ:
شاد باشی دداداش گلم........

سلام مهربونم
مطالبت عالیه,دوست دارم ک اونا رو دوستامم بخونن و لایک و نشرش کنند...خوشحال میشم بیایی جامعه مجازی فیس کمپ (دارای مجوز از وزارت ارشاد)
*راستی,میتونی با یه تنظیم ساده ,تبلیغ وبلاگتم بجای حق امضات بزاری...
Facecamp.ir
و یا campchat.ir

اینم لینک شخصیمه(خوشحال میشم از این طریق عضو بشی):
http://facecamp.ir/signup/invited:cecca6029a01c83a75ead54899a535d7

فدامدات

میلاد امام رضا ع بر شما مبارک

۱۶ شهریور ۹۳ ، ۲۳:۰۴ مجله اینترنتی پامپا
حیات آدمی در دنیا همچون حبابی است در سطح دریا .
جان راسکن
مجله اینترنتی پامپا
http://magazine.pampa.ir
۱۶ شهریور ۹۳ ، ۲۳:۱۸ افزایش بازدید کاملا واقعی
سلام وبلاگت خیلی خوب بود ولی بازدید خیلی خوبی نداری
دلت میخواد روزی چند هزار بازدید کننده داشته باشی ؟
دلت میخواد هرکسی میاد وبلاگت واست نظر بزاره و کلی طرفدار پیدا کنید
و جز اولین صفحات گوگل باشی
اره ؟
خب فقط کافیه بیای و اولین مطلب منو بخونی
پس همین الان بیا وبلاگ من اولین مطلب رو بخون و سفارش بده تا وب شما هم مثل هزار نفر دیگه روزی چند هزار بازدید کننده داشته باشه
همین الان بیا
منتظرت هستم
سلام اقا حسین خسته نباشی بابت مطالب زیبات
خداییش ترکیه کشور توپیه
با این ک کشور اسلامیه
و اکثر مردمش مسلمانن
ولی ارامش داره
و مث ایران نیست
مرسی
سلام اپم
دلتنگترین شاعر شهرم...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی