تاریخچه

تارخچه ای از ...

تاریخچه

تارخچه ای از ...

87528405985126528310.jpg

میخواهیم با هم تاریخچه چیز های مختلف را بررسی کنیم

تاریخچه قندوشکر

دوشنبه, ۹ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۱۴ ق.ظ

شکر بعنوان کالایی مهم و استراتژیک شناخته شده و توانایی در تولید این محصول نه تنها از نظر اقتصادی، بلکه از نظر سیاسی نیز حائز اهمیت است .کشت چغندرقند به منظور استحصال شکر با قدمتی بیش از یک قرن، تقریباً در تمام مناطق کشور گسترده شده است. این پراکندگی نه فقط بخاطر شرایط مساعد اقلیمی و آب و هوایی بوده بلکه مسایل سیاسی و اجتماعی حاکم در مقاطع زمانی مختلف، احداث کارخانه های قند و ترویج کشت چغندر را در مناطق مختلف کشور توجیه و باعث گردیده است. هر چند تاکنون چغندرقند با توجه قدمت و وسعت کاشت و برداشت آن در ایران، نقش مهمی و قابل توجهی را در تولید شکر و قند در کشور ایفا نموده است، لیکن تلاشهای دولت در زمینه توسعه کشت نیشکر و نیز تولید شکر و فرآوردههای جانبی آن به جهت مزیت نسبی تولید و تحولات آب و هوایی، از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار شده است. در حال حاضر کشت نیشکر به منظور استحصال شکر، صرفاً در استان خوزستان اقتصادی بوده و کلیه مزارع و کارخانجات مربوطه نیز در این استان قرار دارند.

به روایت تاریخ، از گذشته های دور کشت چغندر در ایران رایج بوده است. محل پیدایش اولیه چغندر به آسیای صغیر و قسمتهائی از ایران نسبت داده میشود. ورود بذر اصلاح شده چغندرقند به ایران حدود 120 سال سابقه دارد. گذشته صنعت قند و شکر را از نظر سابقه انحصار و سرمایهگذاری میتوان به 6 دوره طبقهبندی نمود که به طور خلاصه به آنها اشاره میشود:

۹۳/۰۴/۰۹ موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین شکری

قندوشکر

تاریخچه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی