تاریخچه

تارخچه ای از ...

تاریخچه

تارخچه ای از ...

87528405985126528310.jpg

میخواهیم با هم تاریخچه چیز های مختلف را بررسی کنیم

تاریخچه و قوانین دو ماراتون

يكشنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۳، ۰۴:۲۳ ب.ظ



marathon مقاله ای کامل در مورد دو ماراتون
ادوی ماراتن، مسابقه ی دویی به طول ۲۶ مایل برابر با ۴۱ کیلومتر و هشت و سی و چهار متر است.
این مسابقه بر پایه همان داستان معروف دونده ای که این مسافت را در سال ۴۹۰ قبل از میلاد دوید، استوار است. او ۲۶ مایل را از ماراتن تا آتن دویده بود. پس از کشیدن آخرین نفس های بریده بریده اش، اتفاقی را برای قرن ها رقم زد.
دوی ماراتن هدف والا و بلند مدت دوندگان دوی استقامت، دوی سرعت و هواداران آمادگی جسمانی است. این هدف اغواکننده هزاران دونده را سالانه به شرکت در مسابقه ای ۲۶ مایلی دعوت می کند. اما افسانه ی ماراتن و ترس موجب شده است که خیلی از کسانی که می توانستد در این مسابقه شرکت کنند، برای ابد از دستیابی به این افتخار محروم بمانند.

گر دوی ماراتن در لیست اهداف بلند مدت شما قرار دارد، خواهشاً نگران طول مسابقه نباشید. اگر شما به طور صحیح آماده شوید و برنامه ریزی کنید، این کار واقعا شدنی است. همچنین این مسابقه، تقویت کننده ی عظیمی برای اطمینان و اعتماد به نفس شما، اتفاقی خیلی جالب و به یادماندنی است. انرژی جمعیت توده ای افراد شرکت کننده و آگاهی از این که شما برای این مسابقه آماده شده اید، شما را به پایان مسابقه خواهد رساند. ماراتن بیشتر از یک مبارزه طلبی نیست، مبارزه ای که شما بدون نگرانی در مورد سن تان می توانید آن را انجام دهید. افراد خیلی زیادی با سن های بالای ۶۰ سال، ۷۰ سال و حتی ۸۰ سال هستند که ماراتن را به آخر می رسانند.
شما باید ترقی اعتماد به نفس و عزت نفس در تعداد زیادی از بچه هایی را که در تیم ورزش های میدانی من شرکت می کنند را ببینید که چگونه فقط با دست یابی به مسافت یک مایل، بی نهایت اعتماد به نفس و عزت نفسشان بالا می رود. برای آنها مثل این است که در مسیری جدید به پیش می روند و بر ناشناخته ها غالب شده اند. به محض این که آنها به این هدف دست یافتند و از آن فراتر رفتند، حالت آنها طوری تغییر می کند که به این باور می رسند که می توانند هر چیزی را انجام دهند. قطعاً شما هم می توانید چنین کاری بکنید.

در مورد همه ی چیزهای جدیدی که شما یک زمانی نسبت به آنها ترس داشتید فکر کنید، … مدرسه، کارکردن، رانندگی و غیره . مهارت هایی که شما امروز دارید، پس از هفته ها، ماهها و حتی سالها کوشش، اشتباه کردن و دست به عمل بردن به دست آمده است. و هر یک از این توانایی هایی که شما امروز به عنوان یک قدرت به آنها می نگرید، روزی برای شما یک جسارت و ریسک جدید به حساب می آمد. شما می توانید در یک مسابقه ماراتن تا پایان مسیر بدوید اگر که بخواهید . این هدف نیاز به اختصاص دادن وقت و فداکاری دارد، اما شما قطعاً می توانید آن را حتی در شلوغ ترین برنامه های روزمره هم بگنجانید. فقط به خاطر افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس هم که شده، ارزشش را دارد. شما یک موج عظیم هم پشت سر خود برای انجام آن خواهید داشت. جماعت افراد دونده پر از افراد پرانرژی و مهربان است که شما را در طی این فرآیند تشویق می کنند. دویدن به شما در زمینه ی سلامتی فیزیکی خیلی چیزها خواهد داد ولی یک چیز دیگر هم هست که شما زمانهایی را در طی آن دویدن های طولانی برای خود اندیشی خواهید داشت. اوقات دویدن به من کمک کرده است که تا خیلی از اضطراب ها و مشکلات روزمره را دسته بندی کنم. هیچ چیزی مثل دویدن در اطراف شما، در جنگل ها، دور یک رودخانه یا در یک صحرا وجود ندارد که بتواند این چنین بدن، ذهن و روح شما را آرامش بخشد.
پس از به پایان رساندن یک مسابقه ماراتن، شما با علاقه مندی نگاهی به ماه های گذشته که صرف تمرین کرده اید خواهید انداخت. این هنر واقعی است، آموزش خویشتن . مسابقه ی ۲۶ مایلی، فقط قله ی کوه آماده سازی است.
اگر این هدفی است که شما می خواهید به انجامش برسانید، من شدیداً توصیه می کنم که این هدف را تعقیب کنید. همیشه آغاز کردن قسمت سخت ماجراست، بنابراین در این جا چند راهکار برای کمک به شما در این مسیر وجود دارد :

۱- یک معاینه ی پزشکی انجام دهید :

اگر شما به طور منظم نمی دویده اید و این برنامه ی آموزشی، تغییر قابل توجهی در شیوه ی زندگی روزانه ی شما است، حتماً با دکتر خود مشورت کنید. این مشورت با پزشک نه تها به شما چند توصیه ی کمک کننده خواهد داد بلکه نقطه ی شروع شما را دقیقاً مشخص می کند. شما واقعاً روزی از دیدن آن نوبت های دکتری که بیش از ماراتن داشته اید، لذت خواهید برد.

۲- تقویم خود را باز کنید:

زمان انجام ماراتن اصلی خود را مشخص کنید و این زمان نباید زودتر از ۶ ماه آینده باشد. آن را بنویسید. اگر حداکثر مسافتی که در ماه پیش دویده اید کمتر از ۳ مایل (کمتر از ۴۸۲۷ متر) بوده است، با این برنامه ی ۱۰ هفته ای آغاز کنید. اگر به راحتی می توانید ۳ مایل را بدوید، این برنامه ۲۰ هفته ای را اجرا کنید تا برای رقابت بزرگ آماده شوید. اگر شما بیش از ۲۰ هفته برای آماده کردن خود وقت گذاشتید، پیشنهاد می کنم، دوهای طولانی خود را ۳ هفته پیش از مسابقه در مسافت های حداکثر ۲۴ تا ۲۶ مایلی تنظیم کنید. این طی مسیر طولانی به شما آمادگی روانی و فیزیولوژیکی در طی مسابقه خواهد داد.
برنامه ی ۱۰ هفته ای در آدرس زیر آمده است:
the- fitness-motivator.com/start-running.html
برنامه ی ۲۰ هفته ای در آدرس زیر آمده است:
the-fitness-motivator.com/first-marathon.html

3- هدفی واقعی انتخاب کنید:

اگر این اولین ماراتن شما است، انتخاب آهنگ دست یابی به هدف شما خیلی مهم است. من اگر جای شما باشم، در طی دوره ی آموزشی، مسابقه ی ۵ کیلومتری را امتحان خواهم کرد. از این فرصت استفاده کنید و با قضاوت خودتان آهنگ دست یابی به هدف تان را مشخص کنید. با کمک محاسبه ی پیش بینی مسابقه می توانید آهنگ دست یابی به هدف تان را تصحیح کنید.

۴- به خودتان فرصت دهید تا به هدف دست یابید.

برنامه های الگویی زیادی برای آموزش شما وجود دارند و در ۱۶ هفته الی ۶ ماه شما را برای اولین ماراتن تان آماده می کنند. اگر من به شما برنامه ای برای آماده سازی بدهم، احتمالاً در محاسباتم دچار خطا خواهم شد. به خودتان زمان بدهید تا به هدف نزدیک شود. پشتکار بیش از حد برای یک هدف می تواند موجب استرس بیش از حد و حتی آسیب دیدگی شود. از زمانتان استفاده کنید. شما تجربه ای عالی کسب خواهید کرد. بنابراین زیاد فشار نیاورده و فشرده کار نکنید.
ما در زندگی مان بیش از حد به تحلیل تصمیم گیری هایمان می پردازیم و فرصت های شگفت انگیزی را از دست می دهیم. اگر می خواهید به ماراتن بپردازید، فرصت را بقاپید و برنامه تان را شروع کنید. دو دستی به هدف بچسبید. شما از این که کار را انجام داده اید، بسیار خوشحال خواهید شد.

هرساله در همه جهان و به ویژه در بازیهای جهانی و در همه کشورهای اروپایی دویی به نام ” ماراتن “ انجام میشود که کمتر کسی از ریشه آن آگاه است. سیاست بازان مردم فریب باخترزمین، که دشمنی دیرینه با ایران و ایرانی دارند، آنرا شکست سپاه داریوش بزرگ از یونان میدانند. بدینگونه به مردم ساده دل و ناآشنای خود به تاریخ، پذیرانده اند که در این روز پس از شکست ارتش ایران مردی از دشت ماراتن تا آتن یکسره دوید تا آتنیان را از پیروزی ارتش یونان و نابودی ارتش ایران آگاه سازد. اینان با این دروغ میخواهند همیشه پرده ای بر روی خواریهای خود در شکستهای پیاپی یونان و رم در برابر ارتش پارس که بر جهان فرمانروایی میکرد بکشند.

هم میهنان گرانمایه و ایران پرست باید این رویداد را آنچنان که هست بدانند تا برای ناآشنایان بازگو نمایند و دست سیاست بازان باختر و فرمانروایان دشمن ایران زمین را جلوی مردم خویش باز نمایند.

داستان چنین است که:

در آتن مرد نیرومند، یک دنده و خودخواهی به نام ” پیزیسترات “ فرمانروایی میکرد که پس از او پسرش به نام” هیپارک “ به فرمانروایی میرسد و همان روش خودخواهانه پدر را دنبال میکند ولی به دست دو تن از دشمنان خود کشته میشود. برادر او به نام ” هیپاس “ جانشین برادر میشود و بر اریکه فرمانروایی یونان مینشیند. دشمنان او از اسپارت یاری میخواهند تا بر او بشورند. اسپارتیها به یاری می آیند و با دزدیدن زنان و فرزندان خانواده هیپاس او را وامیدارند تا آتن را رها کند. هیپاس ناگزیر از آتن میرود و به درگاه داریوش بزرگ پناهنده میشود و از او یاری میخواهد تا تاج و تخت آتن را به او باز گرداند.

داریوش بزرگ شاهنشاه ایران زمین، سپاه اندکی که بیش از سی هزار تن نبود، به فرماندهی سرداری کرد از مادها به نام ” مادیس “ همراه هیپاس رهسپار یونان میکند. ارتش یونان به فرماندهی میلیتاد در دشت ماراتن با سپاه ایران روبه رو میشود و جنگی سخت در میگیرد.

هرودوت، دشمن سوگند خورده ایران و ایرانی که برای دروغها و نادرستیهایش در دشمنی با ایران، باختریان او را ” پدر تاریخ “ نام داده اند، مینویسد که: ” بربرها در نخستین برخورد به میانه ارتش یونان تاختند و آنرا از هم شکافتند و در هم ریختند و ارتش یونان را به دو تیکه نمودند و با دلاوریهای ستایش آمیز مادیس سردار کرد، ارتش یونان دچار شکستی سخت میشود و از هم میپاشد. در این پیکار ” ستینیلایوس “ فرزند ” تراسیلاتوس “ و همچنین یکی دیگر از سرداران یونان به نام ” پولمارت “ کشته میشوند و دست ” سیتریر “ فرزند ”اوفوریون “ از بازو جدا میگردد. در این نبرد بسیاری از سرداران یونان به خاک می افتند و سپاه ایران پیروزمندانه به سوی آتن روانه میشود.

در این میان سربازی از دشت ماراتن با دو به سوی آتن میرود تا آتنیان را از شکست ارتش یونان آگاه سازد تا هر چه زودتر دروازههای آتن را ببندند و همه جا را سنگر بندی نمایند تا سپاه ایران نتواند بر آتن چیره شود.

هنگامیکه سپاه ایران به دروازههای آتن میرسد شوربختانه داریوش بزرگ در میگذرد. پس از داریوش ، خشایار شاه آتن را میگیرد و یونان را بخشی از ایران میکند.

امروزه باختریان به دشمنی با ایران ، جنگ ماراتن را شکست ایران و پیروزی یونان به شمار آورده و سربازی را که خبر شکست یونان را به آتن آورده بود ، نوید بخش پیروزی یونان به شمار می آورند.

دو ماراتن برای زنان خطرناک است تحقیقات انجام شده بر روی زنان دونده ماراتن مشخص شد ابتلا به پوکی استخوان دراین افراد ۲ برابر بیشتراز زنان دیگر است. به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری آبزرور؛ نتیجه یک تحقیق بریتانیایی حاکی از آن است که احتمال ابتلا به بیماری پوکی استخوان در افرادی که به دو ماراتن می پردازند ۲ برابر بیشتر از سایر افراد است. بنابراین گزارش؛ این تحقیق که در دانشکده لیت لندن بر روی ۳۹ دونده زن ماراتن انجام گرفت نشان داد،‌ زنانی که مسافت زیادی را می دوند تراکم استخوانیشان در سطح مهره های کمری و مفصلهای زانو از حد معمول پائین تر است. همچنین در میان این ورزشکاران زنانی که حجم چربی بیشتری دارند بیشتر در معرض خطر کاهش تراکم استخوان قرار می‌گیرند./ل

شرکت در دو ماراتن با ایست قلبی ارتباطی ندارد
تهران / واحد مرکزی خبر / علمی ۱۳۹۰/۱۰/۲۷ مطالعات جدید نشان می دهد شرکت در دو مارتن و نیمه ماراتن با افزایش خطر ایست قلبی در افراد ارتباطی ندارد. دانشمندان با بررسی اطلاعات مربوط به تحقیقات ده ساله اعلام کردند بر خلاف آنچه که عموم تصور می کنند شرکت در مسابقات دو و میدانی در مقایسه با دیگر ورزش ها خطر ایست قلبی را افزایش نمی دهد. بر اساس این تحقیق بیشتر افرادی که طی رقابت های دو ماراتن و نیمه ماراتن دچارایست قلبی شده اند پیشتر مشکلات قلبی داشته اند. دکتر آرون باگیش مدیر برنامه عملکرد قلبی – عروقی در بیمارستان ماساچوست آمریکا و همکارانش دریافتند میزان ایست قلبی در میان شرکت کنندگان دو ماراتن و نیمه ماراتن به همان میزان و یا کمتر از شرکت کنندگان در دیگر فعالیت های ورزشی است. باگیش در بیانیه ای اعلام کرد خطر ایست قلبی در میان شرکت کنندگان در دو های با مسافت طولانی همانند ماراتن بالاست.

او گفت:«اما ما دریافتیم که میزان ایست قلبی در میان شرکت کنندگان دو ماراتن و نیمه ماراتن در مقایسه با ورزشکاران دیگر رشته کمتر و یا با آنها برابر است.

» یافته های آنها همچنین نشان میدهد بر خلاف تصور عموم، دو ماراتن ورزش سالمی است و ربطی به ایست قلبی ناگهانی در افراد ندارد. بر این اساس، افرادی که در دو ماراتن شرکت می کنند سن و سال بیشتری دارند و مشکلات سلامتی دارند که از آن بی خبرند و هیمن موضوع دلیل ایست قلبی آنها طی مسابقه است.

استرس قبل از مسابقه نیز در این امر بی تأثیر نیست. باگیش و همکارانش اطلاعات مربوط به دوندگان دو ماراتن را طی سال های دو هزار تادو هزار و ده مورد بررسی قرار دادند.

نتیجه تحقیق این بود: از یازده میلیون دونده مورد مطالعه ، پنجاه و نه نفر دچار ایست قلبی شدند،‌چهل نفر از آنها در دو ماراتن و نوزده نفر نیز در دو نیمه ماراتن شرکت کرده بودند.

بیش از هشتاد و پنج درصد از موارد ایست قلبی مربوط به مردان می شد. به گزارش پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی دات کام، بیماری های قلبی و عروقی دلیل اصلی ایست قلبی در افراد محسوب می شود. ۱۵۷/۱۶۳

20121111182220 مقاله ای کامل در مورد دو ماراتون

————————————————————————————————-

منابع:

  1.  راسخون
  2. تبیان
  3. وازه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی