تاریخچه

تارخچه ای از ...

تاریخچه

تارخچه ای از ...

87528405985126528310.jpg

میخواهیم با هم تاریخچه چیز های مختلف را بررسی کنیم

تاریخچه موتورسواری در ایران

سه شنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۵۲ ق.ظ


motor2 150x150 تاریخچه موتورسواری در ایرانشروع فعالیت موتور سواری به اواخر دهه ۲۰ خورشیدی بر می گردد که با ورود موتورهای انگلیسی به کشور عده ای از علاقه مندان شروع به برپایی نمایشات موتور سواری در میدان ارک تهران و جلالیه(پارک لاله فعلی) در روز های تعطیل نمودند تا اینکه در سال ۱۳۴۰ با ورود اولین موتورهای ساخت ژاپن به ایران یکی از وارد کنندگان برای تبلیغ اقدام به برگزاری یکدوره مسابقات به صورت تور بین تهران و مشهد نمود که در این مسابقه حسین پیر هادی اول؛ علی باقری دوم؛ اصغر حمیدی سوم شدند که اکثر شرکت کنندگان از کسبه دوچرخه فروش و موتور فروشان تهران و مشهد بودند. واردات موتور سیکلت در ایران بصورت انبوه به اواخر دهه ۲۰ شمسی برمیگردد که در آن سالها انواع موتور سیکلتهای انگلیسی از قبیل B.S.A ماچلس تریومف آریل رویال ، سه تفنگه و… توسط تجار و بازرگانان ایرانی به کشور وارد می شد. این موتور سیکلتهای انگلیسی نزدیک به ۲۰ سال یکه تاز بازار موتور سیکلت ایران ب دند. کم کم در اواخر دهه ۳۰ شمسی بود که موتور سیکلتهای ایتالیایی از قبیل تستی دوکاتی و سبا لامبرتا ومارکهای آلمانی مثل زاکس زونداب جاوا وموبیلت و پزوهای فرانسوی هم وارد ایران ش ند.


با توجه به کاربریهای خاص موتور سیکلت ونیاز به این وسیله نقلیه وملاحظات شهری بود که کم کم در اواخر دهه ۴۰ شمسی سر وکله موتور سیکلتهایژاپنیکه اولین آنها یاماها بود در بازار موتور سیکلت ایران پ دا شد. با تاسیس شرکت ایران د چرخ در ابتدای دهه ۵۰ شمسی که نمایندگی رسمی و انحصاری موتورسیکلتهای یاماها ژاپن را در ایران د دست  داشت در ابتدا اقدام به معرفی و واردات انواع مدلهای شهری و اف رود یاماها به ایران ک د. در سال ۱۳۵۰ با وارد شدن موتورهای ژاپنی عده ای از جوانان در اطراف تپه های تهران پارس وگردنه قوچک(شمیرانات) و آب انبار شاد آباد در روزهای تعطیل برنامه نمایشی و پرش از روی اتومبیل را به اجرا در می آوردند که در همان اوایل اقدام به تاسیس موتور کلوپ ایران نمودند.

در اولین تشکل ورزشی آقایان مجتبی کوکبی ؛قاسم بروجردی؛ مصطفی رهنما؛ اسماعیل شاه حسینی؛ تقی بادیه نشین؛ محرم فریاد شیران؛ جواد روشن و داوود روشن حضور داشتند.در سال ۱۳۵۳ با همت دو تن از وارد کنندگان موتور سیکلت دو نفر از قهرمانان ژاپنی ایوایو و چیگرا و ویلی موتور سوار اهل کشور چک واسلوواکی به ایران آمدند و برنامه ریزی مسابقات رسمی موتور کراس را در ایران پایه ریزی نمودند که ویلی در منطقه شهران که هم اکنون نیز یکی از پیست های تهران در آنجا واقع است یک مسابقه را برنامه ریزی کرد که اجرا شد و ایوایو مسابقات موتور کراس و تریل را در تهران ؛ اصفهان؛ شیراز و اهواز اجرا نمود. پایه گذار ورزش اتومبیلرانی در ایران نیزمرحوم احمد توسلی برنامه ریزی یک دوره مسابقه بی نظیر در ایران را به اجرا گذاشت.در این مسابقه کشور های ایران؛ آلمان؛اتریش؛ژاپن و آمریکا با ۱۶۰موتور سوار حضور داشتند که ۹ نفر بشرح ذیل تیمور شاهی؛ قاسم فیروزی؛ ایوایو از ژاپن ؛حسین قربانی ؛ جواد روشن؛اسماعیل شاه حسینی؛ توحید ثمری؛ فاکریان و محرم فریاد شیران به قله توچال رسیدند. در آن زمان یک رکورد جهانی بود و این صعود کم نظیر مسئولین وقت ورزش را بر آن داشت که انجمن موتور سواران ایران را در سال ۱۳۵۵ زیر نظر سازمان تربیت بدنی تاسیس نماید.

پیست موتور سواری شهران برای برگزاری مسابقات به صورت تیمی زیر نظر کارخانجات و نمایندگی های شرکت های وارد کننده و سازنده موتور سیکلت تشکیل شد و آماده گردید. در آن سال ها تیم های یاماها(مرحوم توسلی)؛ مایکو(موسسه نوریانی)؛ هوندا و سی زد فعالیت کاملی در مسابقات به عهده داشتند.
لازم به ذکر است فدراسیون موتور سواری جمهوری اسلامی در سال ۱۹۸۹ به عضویت فدراسیون بین المللی موتور سواری Fédération Internationale de Motocyclisme در آمد.

منبع: دانستنیها

نظرات  (۱)

۳۰ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۲:۰۴ شهید سید ابوالقاسم موسوی دامغانی
با سلام
شرکت در طرح بی‌نهایت صلوات جهت سلامتی حضرت حجت بن الحسن سلام الله علیه و شادی ارواح مطهر شهداء
http://smd1364.blog.ir
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
یا حق - یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی