تاریخچه

تارخچه ای از ...

تاریخچه

تارخچه ای از ...

87528405985126528310.jpg

میخواهیم با هم تاریخچه چیز های مختلف را بررسی کنیم

تاریخچه موتورسیکلت

پنجشنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۳، ۰۲:۴۸ ب.ظ

تاریخچه موتورسیکلت

تاریخچه موتورسیکلت

وتور سیکلت یک وسیله دو چرخ است که با یک پیشرانه تامین کننده نیروی محرکه بعنوان یک وسیله نقلیه ارزان قیمت و بسیار پر کاربرد در بسیاری از نقاط جهان مورد استفاده قرارمیگیرد شاید بتوان آن را دو چرخه ای نامید که تنها در مکانیسم حرکتی توسعه یافته استاولین ایده ساخت یک وسیله موتوری دوچرخ و احتمالا اولین موتور سیکلت توسط دوسازنده آلمانی گاتلیب دایملر ; ویلهلم میباخ در شهر بادکانستات ( شهری که از سال ۱۹۰۵ بخشی از اشتوتگارت شد ) در سال ۱۸۸۵ عملی واجرا شد.
موتور چوبی گاتلیب دایملر گاتلیب دایملر موتورى ساخت که از نقطه نظر فنآوری منتسب به ماشین هاى بخار خیلى کاملتر و بهتر بود و موجب پدیدآمدن تغییراتى شگرف در صنعت ساخت وسایل نقلیه شد.
دایملر نواقص فنى موتورى که «اوتو» ساخته بود را ازبین برد و توانست یک نوع موتور انفجارى بسازد که درآن پیستون ها به صوت چهار زمانی حرکت مى کردند.این اختراع نه تنها حرکت وسایل نقلیه را روى زمین و دریاها آسان تر مى کرد بلکه بهبشر این امکان را مى داد تا در هوا نیز به پرواز درآید. تئورى موتورهاى چهارزمانیتوسط «اوتو» وضع گردید ولى به مرحله عمل درآوردن این تئورى کاربسیارمشکلى بودموتورگازى که «اوتو» ساخت نیاز به یک مخزن گاز خیلى بزرگ داشت.
دایملر پس از دوسال کوشش شبانه روزى موتورى ساخت که سوخت آن از راه مخلوط شدن ذرات نفت با هوا تأمین مى شد. ساختمان این موتور با آنچه که او قبلاً ساخته بود فرق زیادى داشتموتور قبلى درمقابل تولید یک اسب بخار نیرو ۷۳۰کیلوگرم وزن داشت درحالى که موتورجدید براى تولید همین مقدار نیرو فقط ۴۴کیلوگرم وزن پیدامى کرد این موتور داراى ۱۸۰دور در دقیقه بود.
با استفاده از این موتور ساختن وسیله نقلیه اى که بتواند خود بطورمستقیم نیروى حرکت خود را تأمین کند ممکن گردید. دایملر روزی موتورى را که ساخته بود روى یک دوچرخه نصب کرد و به این ترتیب نخستین موتورسیکلت را درجهان ساخت. متأسفانه این موتوسیکلت درآن سال موردتوجه مردم قرارنگرفت و درنتیجه دایملر فکر تکمیل آن را ازسرخودبیرون کرد.
۱۲سال بعد موتورسیکلت که در کشورهاى دیگر کامل گردیده بود ازخارج وارد آلمان شد و اتفاقاً از بازارخوبى برخوردارشد.


در موتورى که دایملر طراحى کرده بود موتورى به قدرت نیم اسب بخار زیرزین آن قرارداده شده بود. قسمت جلوى این موتور از زین جلوتر آمده و در بین پاهاى راننده قرار گرفت ولى موجب ناراحتى او نمى گردید.
موتور به طور خودکار نفت را از داخل مخزن مى مکید و در سیلندرها مصرف مى کرد و راننده مى توانست میزان آن را کنترل کند.
براى به کار انداختن موتور لازم بود که هندل زده شود.
این کار فقط یک دقیقه وقت لازم داشت و موتور به سرعت روشن مى شد. این موتور در شهر بادکانستات (در روز ۱۰ نوامبر سال ۱۸۸۶ با موفقیت آزمایش شد.
«کارل بنز» در همان سالى که دایملر موتوسیکلت خود رابه آزمایش گذاشت یک سه چرخه موتورى را که خود ساخته بود در شهر مانهایم آزمایش کرد و این سه چرخه موتورى نخستین اتومبیل بنز جهان محسوب مى شودگاتلیب دایملر و کارل بنز به طورمساوى مخترعان موتوسیکلت و اتومبیل محسوب مى شوند و این وسیله نقلیه به زودى جاى خود را درجاده تمدن بازکرد و تغییرات بعدى که در ساختن موتوسیکلت ها و اتومبیل ها به عمل آمد به جز تکامل و تغییرشکل چیز دیگرى نبود.
البته وسیله ای که ساخته شد درواقع همان دوچرخه موتور دار بود که بامواد نفتی تغذیه می شد. بدنه آن ازچوب بود و چرخهایی که در آن استفاده شده بود ترکیبی از اسپوکهای چوبی با تسمه های فلزی وشخصاً یک شاسی بون کرشر بود که درکنار پیشرانه تک سیلندر اتوسیکل و یک کاربراتور تلمبه ای این وسیله نقلیه ابتدایی موتوری را ارائه می کرد. سازندگان این اختراع خود را Reitwagen ( یعنی خودروی سواری ) نام نهادندهدف اولیه آنها طراحی یک شکل رسمی نقلیه نبود بلکه تمام کار و تلاش آنها بر طراحی یک حمل کننده موتور متمرکز بود.
عکس تزیینی است

 

البته اگر کسی موتور سیکلت را بعنوان دو چرخ که با نیروی بخار کار می کند تعریف کند. اولین موتور سیکلت آمریکایی بوده است. این وسیله در نمایشگاه ها و سیرکهای آمریکای شرقی در سال ۱۸۶۷ توسط سیلوستر هاروارد روپر از روکسری ماساچوست به معرض دید همگان قرارداده شد. یک نمونه از ماشین روپر ساخت ۱۸۶۹ موجود است. این دستگاه از یک پیشرانه دو سیلندر زغال سوزساخته شده ویک میله اتصال بطور مستقیم چرخ عقب را به حرکت در می آورد. دراوایل گسترش صنعت تولید موتورسیکلت، سازندگان دوچرخه بسیاری وجود داشتند که تولیدات خودرابه وسایلی با پیشرانه های درون سوز توسعه دادند.البته درابتدای راه، کارتمامی تولید کنندگان، طراحی مدلهای سه یا چهار چرخه بود واین حالت امنیت واطمینان کافی را برای کنترل وسیله وزمین نخوردن راننده تضمین می کرد.راه با قویتر شدن پیشرانه ها وتوسعه طراحی بدنه دوچرخه ها سازندگان موتور سیکلت کم کم افزایش یافتند. یک مدل دوچرخ بسیار جالب که بعدها در سال ۱۸۹۲ طراحی شد. مدل میلت بود. میلت از یک پیشرانه ۵ سیلندر استفاده میکرد که به عنوان توپی چرخ عقب نیز بکار می رفت. سیلندرها همراه چرخ دور میخوردند ومیل لنگ آن نیز محور عقب را تشکیل می داد. اولین تولید واقعا موفق مدل دوچرخ، هیلد براند وولفهولر بود که درسال 1894در مونیخ عرضه شد.

یک پیشرانه دو تایی موازی درپایین بدنه نصب می شد که که سیلندرهای آن جلو و عقب می رفت.میله اتصال مستقیما به محور چرخ عقب متصل می شد. بجای استفاده از چرخ سنگین برای ذخیره انرژی در بین احتراق سیلندر در این موتور یک جفت تسمه محکم ارتجاعی مورد استفاده بود که هر کدام در قسمت خارجی برد سیلندر نصب می شد. 

سیستم خنک کننده پیشرانه استفاده از یک تانکی آب ( رادیاتور ) در بالای گلگیر عقب بود. در سال ۱۸۹۵ شرکت فرانسوی دودیون باتن پیشرانه ای ساخت که امکان تولید انبوه وعمومی موتور سیکلت را فراهم می کرد . این پیشرانه سبک، کوچک وبا دور موتور بالا بود که از باتری و احتراق ذغال استفاده میکرد. دودیون ـ باتن این پیشرانه ۲.۱اسب بخاری را برای استفاده درموتورهای شهری ارائه کرد. پیشرانه فوق توسط شرکت های متعددی همچون ایندین و هارلی دیویدسن در آمریکا کپی شد. اگر چه یک آمریکایی به نام پنینگتون تعدادی ماشین از این دست را در سال ۱۸۹۵ ساخت ( البته صحت عملکرد ساخت های وی معلوم نیست ) اولین تولید آمریکایی موتور سیکلت ارینت ـ آستره بود که کمپانی هتز در و اتهام ماساچوست ساخته شد. سال ها پس از آن تا قبل از جنگ جهانی اول، بزرگ ترین تولید کننده موتور سیکلت شرکت ایندین بود.پس از آن هارلی دیویدسن این جایگاه را در دست داشت. در سال ۱۹۲۸ این DkW بود که به بزرگ ترین سازنده تبدیل شد. موتور سیکلت های ب ام و در سال ۱۹۲۳ با موتور دو قلو یا بوکسر خود وارد عرصه شد. پس از جنگ جهانی دوم گروه BSA ، موتور سیکلت های ترایامف را در سال ۱۹۵۱ خریداری کردند تا بدین ترتیب ادعای تولید یکی از هر چهار موتور سیکلت را داشته و به بزرگ ترین تولید کننده وقت تبدیل شوند. شرکت آلمانی NSU از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۰ به بزرگ ترین سازنده موتور سیکلت بدل شد. ۱۹۷۰ سالی بود که هوندا این عنوان را بدست آورد وتا امروز نیز در اختیار دارد. تولید کنندگان انگلیسی ( ترایامف ـ BSAـ نورتون ) تا قبل از به عرصه آمدن ژاپنی ها ( و در راس شان هوندا ) جایگاه غالبی در تولید موتور سیکلت در برخی بازارها داشتند. اما تولیدات سریع، ارزان، متنوع و با کیفیت برتر ژاپنی ها در اواخر دهه۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ بازار را از دست دیگران خارج کرد و شرکت های انگلیسی را کم کم از بین برد. امروز شرکت های ژاپنی سازنده موتور سیکلت هوندا، کاوازکی و سوزوکی و یاماها صنعت موتور سیکلت را تحت نفوذ خود گرفته اند. اگرچه برند هارلی ـ دیویدسن هنوز از محبوبیت بالایی درایالات متحده برخوردار است، البته درسال های اخیر برخی از مارک های دیگر نیز توانسته اند باز هم محبوبیت خود را بدست آورند و دراین میان شرکت هایی همچون ب ام و، ترایامف ودوکاتی و همچنین ویکتوری به عنوان دومین تولید کننده موفق موتور سیکلت در آمریکا وجود دارند.

منبع:http://www.volgamotor.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی