تاریخچه

تارخچه ای از ...

تاریخچه

تارخچه ای از ...

87528405985126528310.jpg

میخواهیم با هم تاریخچه چیز های مختلف را بررسی کنیم

تاریخچه تیراندازی با اسلحه

شنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۸:۳۵ ق.ظ


تاریخچه تیراندازی با اسلحهآشنایی و تاریخچۀ  ورزش تیراندازی با اسلحه
در رقابت‌های تیراندازی معمولا" از 3 نوع اسلحه شامل طپانچه، تفنگ و تفنگ شکاری استفاده می‌شود
هر کدام از این سلاح‌ها قوانین مربوط به خود را دارد و به حالت‌های ایستاده، دارزکش و به زانو شلیک می‌شود.
مسابقات تیراندازی با طپانچه به 3 نوع شلیک با طپانچه سریع انفجار (60 گلوله از فاصله 25 متری) شلیک با طپانچه آزاد (60 گلوله از فاصله 50 متری) و شلیک با طپانچه بادی (60 گلوله از فاصله 10 متری) تقسیم می‌شود.
میدان‌های تیر ممکن است در فضای باز یا سر پوشیده پیش‌بینی شود. موانع تیراندازی در میدان تیر 50 متری ابعادی معادل حد اقل 6/1 ×5/2 متر دارد.
در میدان تیر 25 متری، ابعاد موضوع تیراندازی ممکن است تا 5/1 ×5/1 متر کاهش یابد. فضای داوران و هیئت ژوری در پشت خط آتش به عرض حد اقل 5/1 متر در نظر گرفته می‌شود.
ارتفاع سقف در محل سکوی تیراندازی باید به اندازه کافی بلند باشد تا گاز باروت و پرتاب پوکه طپانچه برای تیرانداز و داور ایجاد خطر نکند.
تماشاچیان ممکن است در مکانی در فاصله 25/4 متری پشت خطوط آتش بصورت ایستاده و یا نشسته رو به روی صندلی‌های قابل حمل به تماشا بپردازند. در این فضا بطور کلی صرف هر نوع خوراکی و نوشیدنی غیر مجاز می‌باشد.
تجهیزات مورد نیاز:
هدف: هدف‌ها باید به گونه‌ای شماره‌گذاری شوند که با چشم غیرمسلح قابل رویت باشند.
چهار چوب هدف در میادین 25 متری باید به گونه‌ای طراحی شود که امکان چرخش سریع آن تا حدود 90 درجه امکان پذیر باشد.
در مسابقات بین‌المللی استفاده از مکانیزم‌های اتوماتیک که با فشار هوا یا فنر و وسایل دیگر کار می‌کند چرخش همزمان هدف‌ها میسر می‌شود.
انواع سیستم‌های هدف عبارتند از:
چرخشی یا محوری
تغییر مکان یا انتقالی
هدف کبوتر سفالی
صوتی برای نشان دادن صحت یا خطای هدف

 

تاریخچه تیراندازی و فدراسیون تیراندازی جهانی
بخش تاریخچه تیراندازی با تفنگ، طپانچه و تفنگ ساچمه ای

 

تیراندازی با تفنگ، طپانچه و تفنگ ساچمه ای در تعدادی از کشورها، از قرون وسطی تمرین می شده است. گرچه طی قرن نوزدهم میلادی، تیراندازی به یک ورزش تبدیل شد: انجمنها، فدراسیونها، هیئتها، کنفدراسیونها، اتحادیه ها یا سازمانها در بعضی از کشورها با استفاده از کلمات متفاوتی جهت توصیف اتحاد تیراندازان در باشگاهها یا اتحاد باشگاهها در سازمانهای محلی، منطقه ای یا ملی شکل گرفتند. کتابهای تاریخی، مسابقات تیراندازی در برخی از کشورهای اروپایی را در قرن یازدهم گزارش کرده اند.
مفهوم مدرن ورزش ما، در قرن نوزدهم میلادی با توسعه تجهیزات تیراندازی شروع شد و تعدادی از فدراسیونهای ملی فعلی شکل گرفت. در اولین دوره بازی های المپیک عصر جدید، در سال 1896 در شهر آتن، 9 ورزش مختلف توسط کمیته بین المللی المپیک در برنامه قرار گرفتند که ورزش تیراندازی بیشترین تعداد شرکت کننده را در این دوره از بازیهای المپیک داشت. اولین مسابقات قهرمانی جهان در ورزش ما، در سال 1897 در فرانسه برگزار شد و در هفتم جولای 1907 در شهر زوریخ کشور سوئیس، هشت فدراسیون ملی تیراندازی، "اتحادیه بین المللی فدراسیونها و انجمنهای ملی تیراندازی" را بنیان نهادند.
مفهوم فدراسیون بین المللی برای ورزش تیراندازی، اولین بار طی یک مسابقه تیراندازی که در ژوئن 1906 در شهر میلان ایتالیا با حضور شش کشور برگزار گردید، مورد بحث قرار گرفت. آنجا موافقت شد که پیش نویس اساسنامه و مقررات تیراندازی نوشته شود. این قوانین قصد داشتند مشخصات سلاحها، هدفها، لباسها و وضعیت تیراندازی را تعریف کنند و قوانین اجرا و سازماندهی مسابقات را یکسان سازی نمایند. ورزشکاران سراسر دنیا که ورزش تیراندازی را تمرین می کنند، متذکر می شوند که "اتحادیه ملی جمعیت های تیراندازی فرانسه" بود که مسئولیت بزرگ ایجاد اولین پیش نویسهای قوانین را پذیرفت، و در اصل این پیش نویسها پس از گذشت یکصد سال استفاده همچنان قوانین پایه به حساب می آیند. در جلسه افتتاحیه، در مورد انتخاب زبان برای هدایت جلسات، بحث و زبان فرانسه انتخاب شد، اما تصمیم گرفته شد که مصوبات و دیگر مدارک رسمی، به زبان آلمانی نیز منتشر شوند و عنوان فرانسوی "اتحادیه بین المللی فدراسیونها و انجمنهای ملی تیراندازی" با نام مخفف UIT مورد استفاده قرار گرفت.

این اتادیه در سال 1915 طی جنگ جهانی اول منحل شد، اما در سال 1921 تحت نام جدید "اتحادیه بین المللی تیر" شناخته شد که همچنان از مخفف  UIT برای آن استفاده می گردید. بعد از جنگ جهانی دوم، فعالیتهای اتحادیه مجددا به حالت تعلیق در آمد و سپس در سال 1947 تحت نام جدید "اتحادیه بین المللی تیراندازی[1]"، با استفاده از عنوانی با زبان انگلیسی، که قرار شد از آن به بعد زبان کاری رسمی سازمان باشد، شناخته شد. به این ترتیب، مخفف اتحادیه بین المللی تیراندازی باید ISU می شد، اما سازمان ما مجبور بود به استفاده از حروف عنوان فرانسویش (UIT) ادامه دهد، تا با مخفف مورد استفاده در دنیای ورزش که توسط اتحادیه بین المللی اسکیت در سال 1892 با عنوان اختصاری ISU  تأسیس شده بود، اشتباه نشود.

امروزه اتحادیه بین المللی تیراندازی، به وسیله کمیته بین المللی المپیک (IOC)، به عنوان تنها سرپرست ورزش آماتور تیراندازی بین المللی، برای تمام مسابقات بین المللی شناخته شده است. در حال حاضر، این اتحادیه شامل 157 فدراسیون ملی از 137 کشور عضو است.

اهداف اصلی اتحادیه بین المللی تیراندازی، ارتقاء و پیشرفت ورزش تیراندازی آماتور در جهان و سازماندهی و حمایت از مسابقات تیراندازی و کنترل تمام تجهیزات فنی در بازیهای المپیک، در همکاری با کمیته بین المللی المپیک است.به منظور دستیابی به این اهداف، اتحادیه، قواعد تکنیکی یکنواختی در رشته های مختلف ورزش تیراندازی تصویب کرده است که رعایت آنها به وسیله داوران مجاز کنترل می شود. به این ترتیب، این تضمین بوجود می آید که تمام تیراندازان ورزشی سراسر دنیا بتوانند توانشان را در مسابقات، تحت شرایط یکسان در تمام قهرمانیهای سازمان یافته بوسیله UITمحک بزنند. کارهای دیگرِ سازمان، آموزش ابتدایی و پیشرفته مربیان و بررسی علمی اصول آموزشی و پزشکی در ورزش تیراندازی است.

کار به وسیله مجمع عمومی، هیئت اداری، کمیته اجرائی و کمیته های اختصاصی رشته های مختلف ورزش تیراندازی اجرا می شود. کمیته اجرائی شامل: رئیس، چهار نائب رئیس، دبیر کل، رئیس کمیته فنی و سه عضو دیگر است. علاوه بر مجمع عمومی که هر دو سال، یکبار برگزار می شود، بیشتر تصمیمات مهم به وسیله هیئت اداری، که علاوه بر اعضاء کمیته اجرائی، شامل نمایندگان کنفدراسیونهای قاره ای و رئیس کمیته های اختصاصی رشته ها و هفت عضو دیگر است، اتخاذ می شوند.در سال 1986 مسابقات فینال برای رشته های المپیکی ورزش تیراندازی مطابق برنامه سنتی معرفی شد. در همان سال، UIT سیستم احراز صلاحیت[2] المپیک را معرفی کرد که طبق آن، ورزشکاران از تمام نقاط جهان می توانستند به بازیهای المپیک راه یابند. علاوه بر قهرمانی های جهان و قهرمانی های قاره ای، مسابقات بین المللی برای این سیستم احراز صلاحیت اختصاص می یافتند و جام جهانی متولد شد. فینال جام جهانی مهمترین قسمت هر فصل جام جهانی است و برای اولین بار در سال 1988 اجرا شد.

در سال 1989، سیستم امتیازدهی الکترونیکی برای نمایش امتیازات معرفی شد که به استفاده از هدفهای کاغذی سنتی، در فینال مسابقات رویدادهای ورزشی بزرگ پایان داد. مسابقات ورزش تیراندازی می توانستند به وسیله تماشاچیان مشاهده شوند و برندگان بلافاصله مشخص می شدند. با این پیشرفت، ورزش تیراندازی برای اولین بار در بازیهای المپیک بارسلون در سال 1992 از تلویزون پخش شد، عصر جدیدی در ورزش تیراندازی آغاز شد. ورزش تیراندازی، تقاضاهای مورد نیاز یک ورزش مدرن و معاصر، متناسب با درخواست تماشاچی را بر آورده کرده بود. در بازیهای المپیک 1996 آتلانتا، UIT مشخصا بهترین پوشش خبری را در فینال تمام 15 رشته المپیکی به وسیله سیستم پخش برنامه های المپیک آتلانتا داشت که واقعا می تواند به عنوان بهترین تولید تلویزیونی که ورزش ما تاکنون در تاریخش داشته است، قلمداد شود.

امروزه، مسلما ورزش تیراندازی می تواند به عنوان ستون مهم جنبش المپیک باشد که قطعا در برنامه بازیهای المپیک مورد حمایت قرار می گیرد.ISSF” “UIT” می شود

بسیار مهم بود که سازمان، در مقایسه با تیراندازی نظامی، شکار یا دیگر استفاده های تفنگ و تپانچه، به عنوان بدنه کنترل کنندۀ ورزش تیراندازی شناسایی شود. تغییر عنوان "اتحادیه" به فدراسیون بین المللی ورزش تیراندازی[3] (ISSF)، به منظور هماهنگی با سازمانهای ورزشی دیگر، به طور رسمی در 15 جولای 1998 در مجمع عمومی، در بارسلون اسپانیا به تصویب رسید.  

 

تاریخچه تیر اندازی با تپانچه بادی

 

 

تیراندازی با تپانچه بادی از جدید ترین رشته هایی است که در برنامه فدراسیون جهانی گنجانده شده است. در 1970 میلادی تیراندازی با تپانچه بادی در فونکس آریزونا معرفی شد. تیراندازی با اسلحه بادی تاریخچه ای بسیار طولانی داریاز اوایل 1903 میلادی مسابقاتی با اسلحه بادی و گازی برگزار شد که باعث پیشرفت این رشته شد. تا سال های اخیر قهرمانان تیراندازی از این سلاح استفاده نمی کردند و شرکت در این رقابت ها را مجاز نمی دانستند واین اسلحه را تفریحی ...برای مشاهده کل مطلب بروی لینک ادمه مطلب کلیک کنید

 

تلقی می کردند.

 

 

ساخت اسلحه پیستونی وفنری مجهز به طور قابل توجهی چهره این ورزش را عوض کردسلاح های جدید با همان دقت واستحکام  تفنگ وتپانچه خفیف طراحی شده بودارزان بودن نوع مهمات این سلاح ها و سهولت ایجاد سالن های تیراندازی در سالن های ورزشی حتی در خانه ها. تیراندازانی را که تا پیش از این تنها به رشته های دیگر علاقه مند بودند به سمت این رشته جذب کرد.
در مسابقات جهانی فونکس آریزونا 218 تیرانداز در قالب 49 تیم در این رشته شرکت کرداولین قهرمان این رشته در رقابت مردان کورنل تاروستواری از مجارستان ودر رقابت زنان می جرسالی کارول از آمریکا بور. رشته تپانچه بادی در تمام مسابقات بین المللی برگزار می شود. بعد از مسابقات جهانی 1978 میلادی در کره هیأت اجرایی فدراسیون جهانی تیراندازی برگزاری مسابقاتی را در این رشته به طور جداگانه در زمانی بین مسابقات جهانی تصویب کرد. نخست تعداد تیر در این رشته 40 تیر بود اما از 1981 میلادی در رقابت مردان این تعداد به 60 تیر افزایش یافت وهم ردیف با رشته های دیگر (از نظر تعداد تیر) قرار گرفت (الر چه در رقابت زنان تعداد تیر همان 40 تیر باقی ماند)

 

 

تپانجه بادیاستفاده از هر نوع تپانجه بادی  کالیبر 4.5 (77/0) که با هوا یا گاز متراکم می شود وبا مقررات عمومی
(در زیر آمده) مغایرت نداشته باشد مجاز تلقی می گردد.
1 .  
1 .  1 .  1 .  وزن سلاح همراه با تمامی قطعات آن نباید بیش از 1500 گرم    31b 5.5oz  بیشتر باشد.
2 . 
2 . 2 . 2 . وزن ماشه نباید از 500 گرم 11b 1.5oz کمتر باشد. (در مسابقات وزن ماشه را آزمایش می کنند)
3 . 
3 . 3 . 3 . هیچ قسمتی از قبضه نباید دور دست بپیچد. (بر خلاف تپانچه آزاد وتپانچه آتش سریع)
4 . 
4 . 4 . 4 . زاویه قبضه وقسمتی که دست بر روی آن قرار می گیرد نباید کمتر از 90 درجه باشد.
5 .  
5 .  5 .  5 .  گودی آن قسمت از تپانجه که بین شست وانگشت سبابه قرار می گیرد نباید بیشتر از 30 میلی متر باشد.
6 . 
6 . 6 . 6 . ابعاد سلاح از نظر طول، ارتفاع وعرض باید به گونه ای باشد که در داخل جعبه ای به ابعاد (cm50 در 200 در 420) است، قرار گیرد.

 

 

تکنیک در تیراندازی با تپانچه بادیتپانچه بادی با تپانچه های دیگر در مسابقات ISSF   استفاده می شود از نظر نیروی محرکه متفاوت است. مکانیسم سلاح به گونه ای طراحی شده است که هوای متراکم شده یا گاز، ساچمه را به حرکت در می آورد.
به همین دلیل بر سرعت ساچمه در هنگام خروج از لوله سلاح اثر می گزارد. دشتاب خروجی ساچمه در سلاح بادی بسیار کند تر از سلاح های گرم است وبه همین دلیل برای جبران چنین محدودیتی تکنیک های خاصی را باید به کار گرفت. در غیر این صورت موفقیت در این رشته بدست نخواهد آمد.

 

 

حالت گیریتیراندازی در این رشته در محدوده زمانی معین انجام می گیرد، بنا براین باید به صورت راحت ودور از هرگونه  فشار و کشیدگی باشد تا باعث خستگی وناپایداری در حالت گیری نشود. سعی کنید همیشه حالت گیری یک نواختی داشته باشید چون حالت گیری شما هنگام تعویض کارت هدف به هم می خورد.
فضای هدف گیری ونشانه رویشما نمی توانید سلاح را در دستانتان کاملا بی حرکت نگه دارید، بنابراین برای درست به هدف زدن می توانید از روش لحظه ای برای شلیک استفاده کرد. البته برای بهتر به هدف خوردن تیر زمان بیشتری احتیاج است تا به طور صحیح ودقیق نشانه روی کنید وماشه را بچکانید. در نتیجه خلال چنین زمانی سلاح در محدوده هدف حرکت می کند. این حرکت باید در فضایی پایین تر از هدف انجام گیرد که اصلاح آن را فضای هدف گیری می نامیم. نقطه ای را در زیر سیاهی هدف در نظر بگیرید و یک فاصله پهن وسفید بین عناصر دید ولبه پایینی سیاهی پیدا کنید.
با کسب مهارت های بیشتر در تیراندازی، حرکت سلاح نیز کمتر می شود و در نتیجه فضای هدف گیری (محدوده حرکت سلاح) نیز با کم شدن حرکت سلاح رفته رفته کاهش می یابد.توجه به عناصر دید وتطبیق میزان فواصل درست آنها شما را تا حد زیادی کمک می کند.

 

 

لوازمدر رشته تپانچه بادی داشتن لباس مخصوص این رشته  (کفش، گوشی، عینک، کلاه و...) از اهمیت بالایی برخوردار است.
داشتن این امکانات در این رشته بسیار مفید وتقریبا می توان گفت که بدون آن تیراندازی بسیار مشکل وسخت خواهد بود..

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی