تاریخچه

تارخچه ای از ...

تاریخچه

تارخچه ای از ...

87528405985126528310.jpg

میخواهیم با هم تاریخچه چیز های مختلف را بررسی کنیم

تاریخچه رقص کردی

پنجشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۳۱ ق.ظ

Untitled 367 240x147   تاریخچه رقص کُردی  گردآوری و تدوین از : مرزبان میهن زاده
واژه ( هه لپه رکی ) از کلمه ( هه لپر) به معنی ( جنبش و تکان ) و در اصل به معنی ( حمله کردن ) است که نمادی ازحرکات جنگی است  دستمال داشتن رهبر و نفر آخر نشاندهنده برابری بوده و دست همدیگر را گرفتن هم نشانه اتحاد گروه است " ره ش به له ک  " یا رقص زن و مرد با هم به معنی مانند برادر و خواهر بودن است . کوبیدن پا بر زمین به این معنی است که این خاک موطن من است. هورای هنگام مراسم در حین حرکات به منظور ترساندن دشمن است . نشستن در هنگام رقص نشانه تسلیم و برای جمع منفور است .
این رقص به صورت دسته جمعی انجام می‌شود و در دست نفر اول که به عنوان رهبر و پیشوای گروه و نفر آ خر " چوپی " دستمالی است که به جای شمشیر استفاده میشود و نظم و انظباط گروه را هم بر عهده دارد .امروزه به علت پیشرفت و پیچیدگی در سبک زندگی از دستمال سفید ( نشانه صلح و آشتی با اقوام دیگر است و چنانکه می‌بینیم در اکثر پرچم‌های جهان رنگ سفید وجود دارد) به جای شمشیر و سپر استفاده میشود . رقص‌های کردی یکی از سنتهای د یرینه و یا د گا رهای ارزشمند آریا یی‌ها ست که در میان کردها همچنان محفوظ ما نده وحتی دررقص‌های سنتی بعضی از اقوام همجوار همچون آشوری‌ها تا ثیر گذار بوده است . بی گمان تا ریخچه این حرکات مربوط به هزاره‌های دوم و سوم قبل از میلاد مسیح است  ، اما تاریخ مشخص و چگونگی ایجاد آ ن در این باره وجود ندارد یک کتیبه سنگی در قلعه (هه پیر) وجود دارد که متعلق به هزاره اول قبل از میلاد است . روی این کتیبه تصویریک سرنا و دهل و تعدادی که به نظر می‌رسد در حا ل اجرای حرکا ت موزون هستند روی سنگ حک شده است این کتیبه کهن سند مهمی‌در تاریخی بودن این حرکا ت موزون در کردستا ن است . " حکیم عمر خیام " در نوروز نامه خود مینویسد : مردم ایران روزی را که "  فریدون کرد " ضحا ک را اسیر کرد و ایران را از شر او نجا ت داد جشن گرفتند واین مهم ، دلیل دیگری بریکپارچگی مردم و جشن دسته جمعی در میا ن آنا ن می‌با شد .حرکا ت "هه لپه رکی" در چها ر نوع مراسم عرفا نی ، مذهبی ، شا دی وعروسی ، عزا و غم اجرا می‌شود .
معمولاً بهترین رقصنده (زن یا مرد) نقش رهبری گروه سَرچٌوپی کِش را به عهده می‌گیرد و اولین نفر حلقه رقصندگان است. او باانجام ماهرانه حرکات نمایشی توسط دستمالی که در دست راست خود دارد و نیز به کمک اصواتی هیجان انگیز و گاهی با کلام ضمن افزودن بر هیجان رقصندگان مسئولیت تنظیم سرعت و ریتم حرکت گروه را بر عهده می‌گیرد. قرار گرفتن در این نقش جذابیت فراوانی دارد و رقصنده را در موقعیت بهتری نسبت به مابقی گروه قرار می‌دهد. سرچوپی کش گاهی برای ایجاد نشاط بیشتر می‌تواند از حلقه رقص جدا شده و با توجه به تبحر خویش حرکات نمایشی فردی نیز انجام دهد. بقیه گروه در حالیکه دست‌هایشان رو به زمین و در امتداد دو پهلویشان قرار دارد پنجه در پنجه رقصندگان مجاور ایجاد حلقه‌ای پیوسته می‌کنند. مطلوب ترین حالت قرار گرفتن رقصندگان بصورت (گندم و جو) یا به عبارتی یک زن و یک مرد بصورت یک در میان است. گاوانی آخرین رقصنده گروه است که هرچند نقش زیادی در ایجاد ریتم و نشاط رقص دارد اما کمتر کسی راغب به قرار گرفتن در این نقش است.
گَریان (به کردی:  گه ‌ڕیان، به معنی گشتن است) دارای دو شکل روستایی و شهری می‌باشد که تفاوت‌هایی در ریتم دارند. این رقص نرم و آهسته و باظرافتی خاص شروع شده و به تدریج ریتم سریعتری می‌یابد . معمولا در فاصله دو رقص سریع و برای استراحت رقصندگان اجرا می‌شود و بیشتر شکلی نمایشی از راه رفتن است . این رقص ، رقصندگان را برای رقص‌های پر تحرک تر بعدی آماده می‌کند ، تقریباً در کل مناطق کردنشین ملودی این رقص شکلی یکسان دارد. نخستین حرکت با پای چپ آغاز می‌شود و حرکت پای دیگر همزمان با سر ضرب‌های دهل و با ریتم دو تایی موسیقی عوض می‌شود.
رقص لب لان با ریتمی نرم و آهسته پس از فتاح پاشا اجرا می‌شود و می‌توان در آن لزوم تنوع در زندگی را مشاهده کرد، پس از اجرای پر جنب و جوش رقص‌ها گریان، پشت پا، هلگرتن و فتاح پاشایی به ضرورت، رقصندگان لب لان می‌رقصند تا کمی‌استراحت کرده و تجدید قوا کنند رقص لب لان در واقع انسان را از غلبه احساسات زودگذر نهی کرده، وی را پس از طی مرحله ضروری شور و مستی به قلمرو تفکر دور اندیشی و باز نگری رهنمون می‌سازد در این رقص، شرکت کنندگان آرامش خاصی را احساس می‌کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی