تاریخچه

تارخچه ای از ...

تاریخچه

تارخچه ای از ...

87528405985126528310.jpg

میخواهیم با هم تاریخچه چیز های مختلف را بررسی کنیم

تاریخچه مراسم عقد دراسلام

سه شنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۴۸ ب.ظ

مراسم عقد حضرت زهرا(علیهاالسلام)

پیوند آسمانی

رسول اکرم(صلّى الله علیه و آله) پس از کسب اجازه از حضرت زهرا(علیهاالسلام) به نزد على(علیه‎السلام) آمد و با لبى خندان گفت: یا على! آیا براى عروسى چیزى دارى؟ پاسخ داد: یا رسول الله پدر و مادرم قربانت، شما از وضع من کاملا اطلاع دارید. تمام ثروت من عبارت است از یک شمشیر، یک زره و یک شتر.

پیامبر فرمود: تو مرد جنگ و جهادى و بدون شمشیر نمى‎توانى در راه خدا جهاد کنى، شمشیر از لوازم و احتیاجات اولى تو است. شتر نیز از ضروریات زندگى‎ تو محسوب مى‎شود، باید به وسیله آن آبکشى کنى و وضع اقتصادى خودت و خانواده‎ات را تامین کنى و براى اهل و عیالت کسب روزى نمایى و در مسافرت بارت را بر آن حمل کنى، تنها چیزى که مى‎توانى از آن صرف نظر کنى همان زره است. من هم به تو سخت نمى‎گیرم و به همان زره اکتفا مى‎نمایم. یا على اکنون که کار بدینجا رسید، مى‎خواهى بشارتى به تو بدهم و رازى را برایت آشکار سازم؟

عرض کرد: آرى یا رسول الله، پدر و مادرم فدایت، شما همیشه نیک خوى و خوش‎زبان بوده‎اید.

فرمود: پیش از آن که به نزد من بیایى جبرئیل نازل شد و گفت: یا محمد! خدا ترا از بین مخلوقاتش برگزیده و به رسالت انتخاب کرد. على(علیه‎السلام) را برگزید و برادر و وزیر تو قرار داد. باید دخترت فاطمه را به او عقد او درآوری . مجلس جشن ازدواج آنان در عالم بالا و در حضور فرشتگان برگزار شده است. خدا دو فرزند پاک و نجیب و طیب و طاهر و نیکو به آنان عطا خواهد نمود. یا على هنوز جبرئیل بالا نرفته بود که تو در منزل را زدى.(1)  

 

مراسم عقد

پیغمبر(صلّى الله علیه و آله) فرمود: یا على تو زودتر به مسجد برو من نیز بعد از تو مى‎آیم، تا در حضور مردم مراسم عقد را برگزار کنیم و خطبه بخوانیم.

رسول اکرم(صلّى الله علیه و آله) پس از کسب اجازه از حضرت زهرا(علیهاالسلام) به نزد على (علیه‎السلام) آمد و با لبى خندان گفت: یا على! آیا براى عروسى چیزى دارى؟ پاسخ داد: یا رسول الله پدر و مادرم قربانت، شما از وضع من کاملا اطلاع دارید. تمام ثروت من عبارت است از یک شمشیر، یک زره و یک شتر.

على(علیه‎السلام) مسرور و خوشحال به جانب مسجد حرکت نمود. ابوبکر و عمر را در بین راه ملاقات کرد، از جریان کار جویا شدند، گفت: رسول خدا دخترش را به من تزویج کرد، هم اکنون به مسجد مى‎رسد، تا در حضور جمعیت، مراسم عقد و خطبه خوانى را انجام دهد.

پیغمبر(صلّى الله علیه و آله) در حالى که صورتش از سرور و شادمانى مى‎درخشید به مسجد تشریف آورد، و به بلال فرمود: مهاجر و انصار را در مسجد جمع کن. هنگامى که مردم جمع شدند، بر فراز منبر رفت و پس از حمد و ثناى الهى فرمود: اى مردم آگاه باشید که جبرئیل بر من نازل شد و از جانب خدا پیام آورد که مراسم عقد ازدواج على و فاطمه(علیهماالسلام) در عالم بالا و در حضور فرشتگان برگزار شده و دستور داده که در زمین نیز آن مراسم را انجام دهم، و شما را بر آن گواه بگیرم. سپس نشست و به على(علیه‎السلام) فرمود: برخیز و خطبه عقد را بخوان.

على(علیه‎السلام) برخاست و فرمود: خدا را بر نعمت‎هایش سپاس مى‎گویم و شهادت مى‎دهم که به غیر از او خدایى نیست. شهادتى که مورد پسند و رضایت او واقع شود. درود بر محمد(صلّى الله علیه و آله)، درودى که مقام و درجه‎اش را بالا برد. اى مردم! خدا ازدواج را براى ما پسندیده و بدان دستور داده است. ازدواج من و فاطمه را خدا مقدر کرده و بدان امر نموده است. اى مردم! رسول خدا فاطمه را به عقد من درآورد و زره‎ام را از بابت مهر قبول کرد. از آن حضرت بپرسید و گواه باشید.

مسلمانان به پیامبر(صلّى الله علیه و آله) عرض کردند: یا رسول الله! فاطمه را به عقد على در آورده‎ای؟

رسول خدا پاسخ داد: آرى .

مسلمانان به پیامبر(صلّى الله علیه و آله) عرض کردند: یا رسول الله! فاطمه را به عقد على درآورده‎ای؟ رسول خدا پاسخ داد: آرى .

پس تمام حضار دست به دعا برداشته گفتند. خدا این ازدواج را بر شما مبارک گرداند و در میانتان دوستى و محبت افکند. پس از ختم جلسه، پیغمبر(صلّى الله علیه و آله) به خانه برگشت، و به زنان دستور داد براى فاطمه مجلس جشن و شادى فراهم کنند.

پس تمام حضار دست به دعا برداشته گفتند. خدا این ازدواج را بر شما مبارک گرداند و در میانتان دوستى و محبت افکند. پس از ختم جلسه، پیغمبر(صلّى الله علیه و آله) به خانه برگشت، و به زنان دستور داد براى فاطمه مجلس جشن و شادى فراهم کنند.(2)

 

معیار انتخاب داماد در اسلام

اسلام به مسلمانان مى‎گوید: اگر جوانى براى خواستگارى دختر شما آمد باید قبل از هر چیز جنبه‎هاى دینى و اخلاقى او را بررسى کنید. اگر با ایمان و پاکدامن و خوش اخلاق بود با وى وصلت نمایید. اسلام عقیده دارد که ازدواج نباید بر پایه مال و ثروت استوار گردد. اسلام مى‎گوید: ثروت تنها، انسان را خوشبخت نمى‎کند، و فضائل اخلاقى و کمالات نفسانى و علاقه دینى داماد بر مال و ثروت برترى دارد. زیرا داماد با ایمان و خوشرفتار گر چه تهى‎دست باشد بهتر از ثروتمند عیاش و هوسران و لاابالى، اسباب آسایش خانواده‎اش را فراهم مى‎سازد.

پیغمبر اسلام(صلّى الله علیه و آله) فرمود: وقتى کسى به خواستگارى دختر شما آمد اگر اخلاق و دینش را پسندیدید با وى وصلت کنید و جواب رد به او ندهید. اگر برنامه ازدواج شما برخلاف این دستور شد مفاسد بزرگ و گرفتارى‎هاى زیادى برایتان تولید خواهد شد.(3) پیامبر اکرم نه تنها این مطلب را به مردم یاد مى‎داد بلکه خودش بدان عمل مى‎کرد. به همین جهت، دین و پرهیزکارى و فضائل اخلاقى و کمالات نفسانى على(علیه‎السلام) را بر ثروت هنگفت عبدالرحمان و عثمان ترجیح داد و تهى دستى او را یکى از عیوب ندانست.

منبع:http://www.tebyan.net

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی