تاریخچه

تارخچه ای از ...

تاریخچه

تارخچه ای از ...

87528405985126528310.jpg

میخواهیم با هم تاریخچه چیز های مختلف را بررسی کنیم

تاریخچه انواع خط در خوشنویسی

شنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۳، ۰۳:۴۵ ب.ظ

تاریخچه انواع خط در خوشنوتاریخچه انواع خط درخوشنویسی

تاریخچه انواع خط در خوشنویسیابن مقله بیضاوی شیرازی ( متوفی به سال 328 ق ) و برادرش ابوعبداله در هنر خوشنویسی آموزش یافتند و هر دو در سن کم خوشنویسان توانایی در بغداد شدند . نبوغ ابن مقله و دانش او از علوم هندسه باعث گردید که او بانی یکی از مهمترین تحولات خوشنویسی عربی شود . در حقیقت او پایه گذار اصلی خط انحناء دار عربی بود که متاسفانه با وجود اینکه در دربار سه خلیفه عباسی ( المقتدر ، القاهر و الراضی ) در مقام وزارت بود ، ولی سرانجام با بی مهری تمام به مرگ محکوم شد . با این وجود به نظر می رسد او تکلیف خود را به انجام رسانده است که از این نظر با خوشنویسان قبل یا بعد از خودش قابل مقایسه و برابری نبود .

1- خط محقق :

 در لغت به معنای منظم ، تام و تمام است و بنا به اظهار ابوحیان توحیدی نخستین شرط نوشتن خط محقق ، تلاش در جهت صحیح و کامل نوشتن حروف است . در این خط دنباله های کشیده به شمره های تند و تیز و مویین ختم می شود و از این رو آن را خطی خشک می نامند و مدار هندسی این خط بر مبنای چهار و نیم دانگ سطح و یک دانگ و نیم دور می باشد .

خط محقق حروفش نسبت به خط کوفی دارای زاویه ی کمتری و همراه با پیوند های خطی فاصله دار بوده است . در واقع دور محقق یک دانگ بیشتر از خط کوفی است که بیشتر برای نوشتن اشعار و قصاید مورد استفاده قرار می گرفت . بسیار از خطاطان محقق را پدر خطوط می نامند .

البته با وجود اینکه ابن مقله این خط را تحت کنترل قانون منسوب خویش درآورد و اصلاحاتی را در آن بوجود آورد اما تکامل واقعی آن بعد ها در دستان ابن بواب تحقق یافت .

زنده یاد حبیب اله فضائلی در کتاب اطلس خط در مورد خط محقق موارد زیر را عنوان نموده است :

1- خط محقق نزدیکترین خطوط به معقلی و کوفی و اولین اقلام است که از کوفی استخراج شده است .

2- این خط از دسته اقلام موزون نیست و مستقلاً از ناحیه وراقان عراقی که احتمالاً دخالت ذوق ایرانی دارد بوجود آمده است .

3-در آغاز دولت عباسیان و زمان مامون این خط ظهور یافته است .

4-اولین خطی است که مورد تهذیب و هندسی کردن ابن مقله قرار گرفته است .

5-یکی از اقلام انتخابی یاقوت مستعصمی خط محقق بود که بعد از او ، استادان در این خط مهارت نشان دادند و قرآن و کتاب های نفیس بدین خط نوشتند .

 لازم به ذکر است قرآنی به خط محقق که توسط سلطان ابراهیم فرزند شاهرخ نوشته شده بود ، در موزه ی آستان قدس رضوی نگهداری می شود .

 2-خط ریحان :

در مورد این خط نظرات متفاوتی از بزرگان خوشنویسی وجود دارد . برخی این خط را اقتباس یافته از خط نسخ می دانند و برخی دیگر با وجود اینکه ظرافت خط ریحان یا ریحانی را بیشتر از خط ثلث می دانند ؛ ولی آن را وابسته به خط ثلث تلقی می کنند . بعضی آن را منشعب و مشتق از خط محقق می شناسند و بر این باورند که خط ریحان تمام خصوصیات محقق را با اندام خرد تر داراست و به عنوان خواهر این خط محسوب می شود و همچنین بواسطه ی ظرافت و لطافتی که دارد آن را به گل و برگ ریحان تشبیه کرده و ریحان و ریحانی نامیده اند .

یکی از زیباترین نمونه های این خط ، قرآن نفیسی است که با دستان توانا و هنرمند یاقوت مستعصمی کتابت شده است .

(این آثار مربوط به استاد بهرام سالکی می باشد) 

3-خط ثلث :

در وجه تسمیه این خط نظرات متفاوتی وجود دارد . از ابن مقله نقل شده است که چون مدار هندسی این خط یک سوم دور و دو سوم سطح می باشد ، از این رو آن را ثلث نامیده اند . در واقع این خط دارای چهار دانگ سطح و دو دانگ دور می باشد که خوشنویسان جهت جبران کمبود دور آن ، با اضافه کردن حرکات و تزئینات آن را زیباتر می کنند .

از دیگر خصوصیات و مشخصه های خط ثلث ، برتری و تفوق دوایر و حرکت آرام و نرم قلم است که به خوبی در کار ، قابل تشخیص است . در نوشتن خط ثلث حرکات قلم به قدری مواج است که به آن واژه ی " رقص " اطلاق شده است . حروف و کلمات در این خط بزرگ اما در عین حال جمع و جورند .

خطوط ، در نوشته ی ثلث گاهی جدا از هم نوشته می شود و گاه این فاصله کمتر می شود و گاهی چنان به هم نزدیک می شوند که گویی در هم پیچیده اند .

در ایران از این خط برای نوشتن قطعات و پشت جلد کتاب ها و مخصوصاً کتیبه در کاشیکاری استفاده می شود .

یکی از مشخصات و در عین حال زیبایی خط ثلث این است که حروف دارای اشکال متعدد می باشند و چون از این لحاظ و از نگاه سطح و دور و باریکی هیئت ، دیگر خطوط اسلامی مایه و پایه گرفته اند به ام الخطوط ( مادر خط ها ) معروف شده است .

امروزه خط ثلث در اکثر کشور های مسلمان از جمله ترکیه ، سوریه ، عراق ، مصر و ایران بیشترین رواج را داشته است .

در ذیل به اختصاراسامی چند تن از استادان این خط در ممالک اسلامی آورده شده است :

ترکیه : استاد : مصطفی راقم – اسماعیل زهدی – مصطفی عزت – محمد شوقی – سامی افندی – محمد نظیف – حاج احمد کامل – عبدالعزیز رفاعی – اسماعیل حقی – محمد کامل – حامد الامدی – و از معاصرین : استاد : داوود بکتاش – حسین قطلو – حسن چلبی .

سوریه : استاد : علی بدوی – رسا – محمد حسنی

مصر : استاد : سید ابراهیم – محمد علی مکاوی

عراق : استاد : هاشم محمد بغدادی – محمد صبری هلالی – عبدالغنی عبدالعزیز – مهدی الجبوری و عباس بغدادی ( معاصر ).

ایران : استاد : احمد معصومی – سید مرتضی نجومی – حبیب اله فضائلی – محمد رضا قنبری – سید جعفر حجت کشفی - سید محمد حسینی موحد - احمد عبدالرضایی و سید رضا بنی رضی.

به گفته ی استاد کشفی و همچنین به ازعان بسیاری از بزرگان این خط ، استاد سید محمد حسینی ( موحد ) یکی از بهترین خوشنویسان عصر حاضر بوده و الحق دست توانایش در خط ثلث و نسخ گوهر ریز است و بحمد الله هم از نظر کثرت اثر و هم از نظر جودت خط و استواری و قوت دست و حسن ترکیب ، خط دلپذیرش با بهترین آثار اساتید بزرگ کشور های اسلامی برابری می کند .

به اعتقاد نگارنده ، استاد موحد در حقیقت قالب خط ثلث را تغییر داد و در برخی موارد فرم هندسی را از ترکیبات حذف کرد . استفاده از تناسب و ترکیب برای از بین بردن خلوت و جلوت و عدم استفاده بی رویه از اعراب گذاری و تزئینات خط ثلث ، مهمترین مشخصه خوشنویسی وی می باشد .

4- خط توقیع :

این خط از نظر هندسی دارای سه دانگ دور و دو دانگ سطح می باشد و در اکثر موارد برای تحریر فرمان و منشور از آن استفاده شده است . این خط از خط ثلث منشعب شده است و در زمان یاقوت مستعصمی در پایان کتاب ها و نگارش قرآن مورد استفاده قرار می گرفته است .

5- خط رقاع :

 رقاع در لغت به معنای پاره ها و نامه است که بموجب احتیاج و تند نویسی و مختصر نگاری از توقیع بوجود آمد و بواسطه ی سهولت و روانی در بسیاری از نوشته ها معمول شد .

شکل و فرم خط رقاع در ترکیب و اجزاء با اندکی تفاوت مانند خط ثلث و توقیع است . مدار هندسی این خط مانند توقیع است .

 6- خط نسخ :

 این خط را خط قرآنی نیز می گویند ؛ چون برای نوشتن قرآن و ادعیه استفاده شده ومی شود و چون بیشترین کتابت با این خط انجام می گرفت و سبب از میان رفتن خط های دیگر شد ؛ بدان " نسخ " گفته اند .

از مزیت های برجسته ی این خط ، جلوه ی بسیار زیاد تناسب در آن است ، حروف و کلماتش با هم هماهنگ و یکدست بوده و از توازن بسیار خوبی برخوردار است .

از دیگر مزایای این خط وضوح آن است که به سادگی خوانده می شود ؛ افزوده شدن حرکات به حروف ، خوانایی آن را بسیار بالاتر می برد و خطای خواندن را محو می سازد .

 امروزه خط نسخ به دو شیوه نوشته می شود :

1- شیوه ی یاقوتی ( عربی ) که تحت تاثیر خط ثلث ، محقق و ریحان بوده و توسط یاقوت مستعصمی و هنر جویانش در مدت طولانی ترویج داده شد .

2- شیوه نیریزی ( ایرانی ) که چاشنی از نستلیق دارد . این خط در پایان دوره ی صفوی توسط میرزا احمد نیریزی با تغییراتی که در این خط پدید آورد در ایران متداول شد .

از اساتید این خط : زین العابدین اصفهانی – غلام علی اصفهانی ، علیرضا شهیر و مریم بانو نائینی و از معاصرین حاج عبدالصمد صمدی ،حسینی موحد ، عبدالرضایی و بنی رضی را می توان نام برد .

منبع:http://www.tebyan-zn.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی